The hidden side of clinical trials

Watch the AllTrials TEDx talk on YouTube

Learn more

Evidence matters to the public

Join us on 1st November at Parliament to make the case

Learn more

Plant Science Panel

Insecticides, biofuels, GMOs …

Learn more

'The Ugly Truth'

by Tracey Brown, director of Sense About Science

Learn more

Examples of evidence hunting

Here are a few examples of where people have gone and asked for the evidence behind claims they've come across. 

Being asked for evidence isn't a criticism. People ask out of curiosity and an interest to know more about the science behind a claim. It’s an opportunity to show you stand up for evidence and don’t make unsubstantiated claims.

If you've been asked for evidence and you're unsure how to respond, or if you have an Ask for Evidence story, then please get in touch: [email protected]

Prateek Buch
Prateek is still waiting to hear from Environment Secretary Liz Truss after asking her for evidence about the badger culls in the UK.

"I was pleased to hear Secretary of State for Environment and Rural Affairs commit to 'policy based on sound science' at a fringe meeting on agriculture policy at the recent Conservative party conference. However, I'd read that her department (Defra) had recently decided to remove independent scientific oversight of pilot schemes assessing whether culling badgers reduces TB in cows. So I asked her at the meeting whether this would leave policymakers and the public with less reliable evidence on whether culling badgers helps to cut bovine TB.

Liz replied that the independent expert panel was only designed to be in place for the first year of the planned four-year trial - something that campaigners have disputed in court - and that badger culling was supported by international experience and evidence.

To get to the bottom of why the independent panel was removed, I followed up after the meeting with Liz's special adviser. I asked for further evidence that the independent scrutiny was designed to be in place for one year, and for the evidence from other countries that supported shooting badgers to control TB in cows. I haven't yet heard back although I've been promised a response soon."

Max Templer
Max asked for evidence after seeing several articles claiming that red wine could be used to treat acne.

"A recent spate of articles seems to suggest that a chemical in red wine, resveratrol, could be used to treat acne. Headlines such as 'Red Wine Could Hold Key To Acne Cure' from The Drinks Business could lead people to believe that a glass of your favourite tipple might improve your complexion. While the headline 'Now, drink wine to hold back acne' from The Business Standard, explicitly says so.

I contacted Yang Yu, a co-author of the study, to see whether her work actually backs up these claims. She told me that they were not actually evaluating the impact of drinking red wine, but instead the looked at resveratrol in direct contact with the skin. As such there is no evidence that drinking red wine would have any beneficial effect on acne.

After contacting the papers, The Independent acknowledged that people might be mislead by the article and amended its piece."

You can read more about Max's Ask for Evidence story in his blog: 'Is red wine treatment for acne spot on?'

Prateek Buch
Prateek asked UK Health Secretary Jeremy Hunt MP for evidence about an NHS poster campaign.
"I saw a Daily Telegraph article that said Jeremy Hunt MP is starting a poster campaign to raise awareness of how much errors and poor care cost the NHS. I'm interested in the evidence that a poster campaign will change how doctors and nurses treat patients, so I asked Mr Hunt if the effect of these posters had been trialled. I also asked for evidence on how effective such a campaign is likely to be when compared with other measures to improve patient care. I look forward to hearing from the Secretary of State on this as I'd like health policy to be based on sound evidence."
Lisa Martin
After seeing Countdown’s Rachel Riley helping to advertise a ‘Smart Toothpaste’, Lisa decided to ask for evidence about what exactly makes this toothpaste so smart.

“In a TV advert for an Oral-B toothpaste, Countdown’s Rachel Riley explains that Pro-Expert is a ‘Smart Toothpaste’ because ‘it adapts to the specific issues in your mouth’.

According to the two male boffins in the ad, Pro-Expert contains ‘Stannous Fluoride Complex’, ‘a unique ingredient’ that’s ‘like having five specialist toothpastes in one’. Allegedly, if you have plaque or gum problems, ‘Oral-B will adapt to that and reduce it’. If you have stains or enamel erosion, ‘it will adapt to take care of that’.

For me, this isn’t a proper explanation of how this miraculous toothpaste works, or why it’s any better or different to using a regular toothpaste. Since this premium product costs far more than regular toothpastes, I feel we deserve a proper explanation.

A tweet to @OralB_UK fell on deaf ears, but I got a reply to my first email within minutes. I was told: ‘The product is called a Smart Toothpaste because each of these conditions [plaque, gingivitus (sic), sensitivity, enamel and whitening] requires a different chemical reaction. The Stannous Fluoride Complex in Oral-B Pro Expert is able to adapt to deliver these interactions and address these issues.’

This doesn’t really say any more than the advert, so I have replied asking for specific evidence to support the claims. Watch this space!

Update: In response to my email requesting further evidence, Procter & Gamble, the manufacturers of Oral B toothpastes, told me to wait while they collected the information from various departments. However, a week later I was told I couldn’t have that information because it was “competitively sensitive”.

Procter & Gamble did tell me, however, that all TV adverts are approved for broadcast by an independent agency called Clearcast, who “check that all claims are supportable and that all advertisements are 'legal, decent, honest and truthful'.”

So now I’ve written to Clearcast to find out how they go about approving ads like this for broadcast. Do they evaluate the best available scientific data as part of their process? We shall see…”

Steff asked for evidence behind the claim that sitting by a window in a restaurant could cut calorie consumption
“Cutting calorie consumption by simply changing our surroundings during meal time seems too good to be true. However, this is what the article 'If you want to lose weight, sit by the window' reported in The Times on 1st October 2014. The article reports on a new book written by Professor Brian Wansink, in which he claims that people who sit in well-lit areas in a restaurant, for instance by the window, consume fewer calories than those who sit in darker areas. I decided to ask for evidence and contacted Prof Wansink’s lab directly. I received a speedy reply in which I was given links to published papers by Prof Wansink that had observed the dining behaviour of people with different estimated BMIs at Chinese all-you-can-eat buffets. However, none of these studies had anything to do with the story reported in The Times. When I spoke to Prof Wansink about his research, he explained that the article had described his results, based on the observation of more than 900 people, accurately. He also assured me that the research was still ongoing and would be published in the future.”
Ask for Evidence
Ioana was flabbergasted to see a flyer in her local leisure centre making claims about preventing cancer. She decided to Ask for Evidence and contact trading standards.

“I spotted a flyer in my local leisure centre which made numerous claims about a Super Food Supplement which can help to overcome many conditions including cancer. This pill can supposedly “beat stress-related illnesses by eliminating the serious effects of today’s No1 Enemy to good health - raised cortisol levels and chromosome damage.” The flyer claims to be based on “stunning Nobel prize-winning research”.

Even more alarmingly the flyer claims that this new Super Food Supplement can help you overcome, among other things, cancer. In the United Kingdom, it is illegal to advertise cancer treatments under the Cancer Act (1939).

The flyer contains no information as to what the pill contains or how it actually works. There is no actual scientific data or any references to peer reviewed articles. I have asked for evidence from the company named on the flyer and I have also asked the Leisure Centre to remove this and any future advertising that is not based on reliable evidence. I have also reported this breach of the Cancer Act to Trading Standards.

The claims on it seem beyond ridiculous however, sadly I know that many people could fall for the claims made.”

*** UPDATE ***

"I've heard back from the leisure centre and they have removed the flyer - they say it was put up without their consent. They've also assured me that they will be checking to ensure no similarly non-evidence based advertising slips through the net. I've still not been able to get in touch with the company behind the flyer. The email address doesn't work and the telephone number just goes through to the answerphone..."

Joanna Raynor
Joanna asked for evidence after seeing an advertisement for a 'miracle cure' for Dengue and Chikungunya in the local paper.

"I was intrigued to see an advert in my local paper here in Grenada that claimed to be able to cure 'many diseases like Dengue and Chikungunya' simply by drinking a mixture of ground up papaya leaf and water. The advert claims this leaf juice will boost your platelet count and that this 'medication' has been 'proven in several Pacific Countries and Africa'.

Many millions of people worldwide might potentially benefit from such a cure yet I have been unable to find any relevant references to it as a "cure" in humans in the peer reviewed scientific literature.

I decided to contact the editor of The Grenadian Voice to ask for the evidence behind the claims of this seemingly miracle cure. I have specifically asked for any scientific information supporting the cure, such as the types of clinical trials that were carried out and the proposed pharmacological mechanism by which the cure would work. I am eagerly awaiting their response.”

Marylka Griffiths
Marylka asked for evidence after reading about sleepless nights supposedly brought on by a full moon.

"I read in The Daily Express and the Daily Mail how a study found there was a reduction in sleep during the full moon. The article highlights the time taken to fall asleep increased by up to 30 minutes and that participants gained less deep sleep during the full moon. I was also curious to know if these results were applicable to the average person as the study used participants that had been referred to a sleep clinic with potential sleep disorders. Could this have had a disproportionate effect on their sleep rather than the lunar cycle? There also didn't appear to be a control group used to which a comparison could be made to ‘normal’ sleeping behaviour. I asked one of the authors of the paper to explain the evidence behind these claims and am currently waiting for a reply."

Anna asked for evidence after reading an article about gold-flecked gloves being able to make your skin look younger.
“I read in Femail Magazine about a pair of gloves produced by the British Company Proskins.

These gloves supposedly contain “minute particles of 24-carat gold that are bound to molecules of hyaluronic acid” that “helps to reduce the appearance of lines and wrinkles by improving the skin’s ability to absorb and retain moisture [...] with a visible effect after wearing them for just seven days or nights”.

Hyaluronic acid is a lubricant component present in skin and is known to be responsible for its elasticity and tissue repair. It is commonly used in many skin products as moisturizing agent. It was not clear to me what the role of gold nanoparticles is, and why this should be an added value – apart from adding to the price tag. I had a quick look at the company website and found a claim that the beneficial effect of wearing these gloves would be in the “hyaluronic acid [being] released in a controlled way”.

I’ve written to Proskins to ask if there is any evidence that its golden gloves work as claimed."
Grace asked for evidence behind Kathy Gyngell's claim that the war on drugs is being won.
"Recently the Daily Mail covered a 2013 Government-backed survey of over 5000 pupils that showed drug use by teens had decreased. In the story, Kathy Gyngell from the think tank the Centre for Policy Studies was quoted saying that this showed “The war on drugs is being won”. I asked Kathy for evidence for a causal link. She replied saying that “The evidence is the report"(i.e. the report on the findings of the survey referred to in the Daily Mail), which “suggests that the policy of drugs controls as per the Misuse of Drugs Act” (i.e. the war on drugs) “is working as opposed to not working.”

It seems Kathy believes that the war on drugs is responsible for the drug use decrease. But is this correlation not causation? I got in touch with Steve Rolles from the Transform Drugs Policy Foundation, to find out whether other factors might be involved.

Steve agreed that “The drivers of levels of use are complex - they are a mix of a whole range of social, economic and cultural factors. But claiming that any fall is the result of punitive enforcement is a big stretch. There appears to be little or no correlation between a countries enforcement regime and levels of use.” He added that “The wider socio-economic and cultural environment is far more important” than the intensity of punitive enforcement, which is “at best a marginal factor”.

Furthermore, drug use has been declining in several other European countries, where the UK Misuse of Drugs Act does not apply and across which there is a “wide variety of policy and enforcement models” as described by Steve. Consequently it seems that attributing the decline in UK drug use to the war on drugs is a simplistic and unrealistic interpretation of the trend.”
Mike McGrath
Mike asked for evidence after cycle helmets were made compulsory for under 14s in Jersey.
Mike McGrath

“For my sins I live in Jersey, where they have recently decided to make it law for under 14 year olds to wear cycling helmets. I didn't wear a helmet as a kid but I do wear one now and would make my children wear one also. I have seen the various debates around this argument and the empirical evidence that suggests that cycling helmets don't reduce deaths. While this may be true I believe they do reduce the frequency and severity of head injuries.

I have asked transport minister Deputy Kevin Lewis for evidence that the new law would reduce cycling related head injuries and whether he had looked at the potential for the law to turn people away from cycling – which would have detrimental effects on the health of the population as a whole. It’s an emotive subject but I’d like to think that the law is based primarily on sound evidence rather than raw emotion.”

Chun-Yin asked for evidence after reading an article that claimed squid oil had “more health-boosting properties” than those from ordinary fish oil.

"Health benefits of omega-3 fatty acids are frequently reported in consumer products. This article focused on one form of omega-3 fatty acid – DHA – citing its properties in brain health and development (amongst other benefits). Apparently by consuming Holland and Barrett’s ‘Calamari Gold’ squid oil capsules, consumers can take in 4 times as much DHA as cod liver oil and experience better health benefits.

I asked the PR firm promoting the capsules for evidence and received a reply with a report by the European Food Safety Authority looking at the safety of consuming lots of omega-3 fatty acids. Although it wasn’t what I asked for, the report does assert that omega-3 fatty acids are important in a range of body functions including brain, kidneys and regulating blood pressure. The study that the report is based on makes the recommendation that European adults should consume both EPA and DHA fatty acids at levels of “between 250 and 500 mg/day” to maintain general cardiovascular health. It further concludes that there is insufficient evidence for an upper safety limit and that individuals can consume up to at least 1g/day of DHA alone with no safety concerns.

Although the study says it’s safe to consume up to at least 1g/day of DHA – I haven’t seen any evidence that it’s worth exceeding the recommended dose, or whether it’s better to be getting all of our omega-3 in the form of DHA. In other words, it may be that you could have a Calamari Gold capsule every day, but with 1g of DHA per capsule the extra amounts would be pointless. Let's see what their follow-up evidence will be."

UPDATE: After waiting more than a week for the follow-up evidence, this short response found its way into my inbox: "Thanks for your email – I had a response from the manufacturer today and they aren’t able to refer you to any other reference material, other than the links I sent over to you initially from EFSA. "

It would appear there is little (if any) evidence to support the claim that Calamari Gold squid oil capsules, with its predominantly DHA-based composition, can bring about greater health benefits than conventional omega-3 containing products.

Grace Gottlieb
Grace asked for evidence behind Elemental Herbology’s recommendation to drink green tea in order to prevent wrinkles.

"I read in a Daily Mirror article a statement from Elemental Herbology founder Kristy Cimesa, that drinking green tea provides “a powerful dose of protective antioxidants that keep wrinkles at bay”. Intrigued by this, I emailed the company, asking for evidence.

They referred to “Kristy’s [the founder’s] long term studies in Applied Science of Traditional Chinese Medicine”, which they say show the benefits of “consumption of anti-oxidant rich foods… across a range of both physiological and corporal degradations”, but gave no information on how to find these studies.

Instead they provided four links to various webpages, three of which contained no mention of wrinkles. The fourth referred to a study which found that a particular antioxidant decreased wrinkle formation, but when applied to the skin, not when consumed in food or drink. None of their “evidence” supports the claim that drinking green tea prevents wrinkles. So if you want to avoid wrinkles, don’t count on gulping green tea to do the trick."

Tony asked ASDA for the evidence behind claims on their Cornish Crystal new potatoes that say they should be kept in the fridge.

"I noticed that the advice on ASDA's Cornish Crystal new potatoes to "keep me in the fridge" was at odds with the advice given by the Northern Ireland Government that refrigerating spuds can potentially lead to increased levels of carcinogenic acrylamide.

The ASDA "potato buying team" replied to my evidence request (via the ASDA social media team) but so far haven't really answered the question or whether or not they have evidence to back up the label.

"We recently added front of pack customer storage guidance notes like “at home keep me in the fridge” on our potatoes to help customers ensure they stay at their best for longer. We do get feedback from customers that produce does not last as long as they would like and that they hate throwing unused items in the bin. Storing new potatoes, when their skins aren’t fully set, in the fridge is a great place to keep them. Being younger, immature potatoes they can be highly respiring and therefore run a potential risk of breaking down to rotten. Being cold and dark, a fridge slows the respiration process down and helps keep the potatoes in good condition for longer."

I'm still in touch with the ASDA and hopefully I'll be able to hear from the 'evidence behind our claims team' in the near future.

I've also asked for evidence behind the Northern Ireland Government advice to see if that is evidence based as well.

Prateek Buch
Prateek asked for evidence on proposals to move away from imprisoning people for possessing smaller quantities of drugs.
“Nick Clegg proposed that people convicted of possessing small amounts of illegal drugs should not be put in prison, to cut reoffending. I asked him whether this had been tried elsewhere around the world and what evidence had been gathered if it had.”

Nick’s adviser replied to say:

“We don’t know of a direct comparator in terms of another country that has removed the penalty of imprisonment while keeping in place other criminal penalties.

What we do know is that, broadly speaking, those countries that have removed criminal penalties and replaced them with administrative sanctions (such as those Australian states that have decriminalised cannabis) have not seen a significant increase in overall drug use as a result. This was also one of the findings of the UK Drug Policy Commission in their final report in 2012 (“A Fresh Approach to Drugs", p.20). There is therefore a legitimate question mark over the efficacy of criminal justice systems in general to reduce overall drug use in society.”

It’s good to see policymakers acknowledging when there’s no direct evidence, and referring to the best available relevant data.
Chris Peters
Chris asked for evidence behind claims about prison sentences for drug possession and reoffending rates.
“I read an exclusive in The Sun where Deputy Prime Minister Nick Clegg claimed "throwing [drug] users in jail only hooks them on harder drugs or turns them into professional criminals". I contacted Clegg’s advisors to ask for the evidence behind this claim.

They got back to me very promptly with this evidence, which seems consistent with the claims if not definitive.

“We know that imprisonment can seriously disrupt individuals’ lives by increasing the risks that they will lose their housing, employment, and social networks while inside. This is a particular problem for drug users who may need treatment. The UK Drug Policy Commission found that community punishments are likely to be more appropriate than imprisonment for most problem drug-using offenders.”

“In relation to drug use while in custody, we know that a large proportion of prisoners are addicted to drugs, and that drugs are readily available in prison (see for example the evidence cited in chapter 6 of the Home Affairs Select Committee report “Drugs: Breaking the Cycle” (2012)). The HASC report references a 2012 survey by the Prison Reform Trust which found that 19% of prisoners who had ever used heroin reported first using it in prison, and a report on HMP Durham by HM Inspector of Prisons in which 13% of prisoners told inspectors that they had developed a drug problem while in prison.”

It's good to see policymakers referring to a reliable source of evidence to inform a policy proposal. One of the reasons that it's hard to compare prison with other methods of tackling reoffending by drug users is that there are very few well-designed trials with appropriate controls. It will be interesting to see if Clegg's proposed changes are trialled and evaluated, as this is a chance to add to the evidence base for drugs policy as well as putting the currently available evidence into practice."
Jack is asking SingldOut for evidence over claims that ‘chemistry’ between people can be predicted by a DNA test.

“Earlier this week, the Times2 ran a story on SingldOut, a US dating website about to expand into the UK. SingldOut claims that its DNA test, along with a personality test, can be used to match you to people with whom you would have 'chemistry', and therefore a long, satisfying relationship.

SingldOut's genetic testing focusses on the Major Histocompatibility Complex (MHC) genes, which are critically important in the immune system. The idea is that, the greater the differences in MHC genes between two people, the more attracted they are to one another. It is suggested that this helps to produce children better able to deal with infections. This is all supposed to work through the sense of smell - MHC genes have a role in determining body odour, and we are thus attracted to people, via smell, with MHC genes different to our own.

These ideas are by no means new. Indeed, the website contains a number of references to papers supporting the above claims. One statistic jumped out at me - 'up to 40% of the chemistry between two people can be attributed to your genes' - so I contacted SingldOut to ask for the evidence behind this bold claim. In addition to this, much of the language used on the SingldOut website is alarmingly deterministic. For example - 'we now have the ability to reveal vital information which would normally take years for you to learn over time with your partner'. This suggests that genes, along with their other tests, can directly predict the success of a relationship, which does not seem to be supported by any evidence. I emailed SingldOut asking them about all of this, and am currently awaiting a reply.”

Ask for Evidence
Katy persuaded Vision Express to launch an investigation into staff training after asking for evidence when a member of the sales team made scientific claims.

“Following an eye test at Vision Express, I was informed that although my level of myopia had not changed, there was a very small degree of astigmatism in one eye that was not corrected for in my current glasses. I was then passed from the optician to the sales team, who asked me if I would like to buy new glasses. I chose not to because I was happy with my current frames and there was no difference in prescription in terms of the strength of the lenses required. I informed the salesperson of my decision and was told that this was my choice but that my eyesight would “get worse” (the salesperson was not specific about how) if I did not buy new glasses that were corrected for astigmatism.

I wrote to Vision Express to ask for the evidence behind this claim and was pleasantly surprised by the response I received:

"I can confirm that there is currently no clinical evidence that would suggest that your vision would deteriorate if you were not wearing the most up to date prescription. The exception to this is for children under the age of eight."

The reply from Vision Express went on to say that a full investigation will be carried out at the store I visited and training given if required."

Pamela asked for evidence behind the claims made by a company selling amber necklaces to help treat teething symptoms.

As a new Mum and medical researcher, I am concerned about the popularity of amber necklaces and anklets used to treat teething symptoms in babies and toddlers. I am concerned that any real or perceived benefit of amber may be outweighed by the risk of strangulation or choking on beads.

Proponents say that Baltic amber is a traditional teething remedy and there are many online testimonials from parents saying that amber alleviated teething symptoms for their children. These testimonials are difficult to assess scientifically because there is no way of knowing if the symptoms would have improved without the amber, given time, as teething symptoms often do. I could not find any formal medical studies carried out in groups of children, or using a placebo comparison treatment (for example, randomised controlled trials) which assess the effects of amber in a more rigorous way. In addition, I have yet to find any scientific study explaining how amber works as a treatment.

I wrote to to ask if they can provide any evidence for the claims they make about their products. Although the website warns that its products should be worn under supervision I asked for some justification that the benefits outweigh the risks. I have not yet received a reply.

Chris asked for the evidence when an article in the Evening Standard suggested there were health benefits from eating placenta.

An article in the Evening Standard claimed there was a growing trend for “new mothers to turn to placenta ‘smoothies’ to ward off postnatal depression”. The article also included claims from a homebirth midwife who said:

“There’s more information coming out that it is beneficial and can reduce postnatal depression, for example, and increase milk supply.”

I contacted the hospital named in the article to see whether there was any evidence back up this claim – and whether the hospital itself had a policy on advocating placentophagy. I received a reply the same day saying:

“It's not hospital policy so it isn't something midwives would mention unless asked. The request would always come from the mother in the same way that some people ask to take the placenta away to bury under a tree etc. It's a personal choice.”

I was also told there was “a lot of information for and against the practice on the web” and directed to an article from the British Journal of Midwifery which concluded that evidence of benefits was lacking, but due to the increasing popularity “midwives should familiarise themselves with this practice”.

Finally I contacted the Royal College of Midwives (RCM) to see if it had any specific guidance. Janet Fyle, Midwifery Adviser responded later that day to say:

“There is no clear evidence for the current claims and until there is good scientific evidence for the claims, the RCM cannot endorse these claims or advise women to eat or convert their placenta into pills. However, the placenta belongs to the mother and she can chose to eat her placenta or otherwise.”

I'm still waiting to hear back from the midwife quoted in the article - but it looks there isn't much evidence at the moment and ultimately it boils down to patient choice.

Julia asked Tim Loughton MP for evidence when he compared alcohol and cocaine addiction with addiction to the internet.

On 4th July The Times and the Daily Mail had stories on TV harming children’s brains from a 4Children report by Tim Loughton MP who said “internet addiction causes changes in the brain, like those seen in alcoholics and cocaine addicts”. We often hear from worried parents who have to navigate alarming claims like this. I asked Tim Loughton if he had any evidence for his claim.

I was pleased to get a response, albeit a very brief one: “The research is referenced in the essay footnotes to H Richardson 2012”. I got hold of the report and found the reference, which turned out not to be research, but a BBC article written by Hannah Richardson. I couldn’t find any mention of internet addiction in the article. Only reporting on a review about the effects of screen time on children by the psychologist Aric Sigman in the Archives of Disease in Childhood. I had a look at the review which wasn't actually a systematic review – Sigman had included newspaper articles and even the Nintendo website as references.

I looked for some expert commentary about the review and found this from Dorothy Bishop, Professor of Developmental Neuropsychology at the University of Oxford: “Aric Sigman does not appear to have any academic or clinical position, or to have done any original research on this topic. His comments about impact of screen time on brain development and empathy seem speculative in my opinion, and the arguments that he makes could equally well be used to conclude that children should not read books.” Psychologist Peter Etchells also wrote a useful take down explaining the problem with cherry-picking data to suit your argument.

I’ve sent my findings to Tim Loughton MP and asked if he will correct his claim if he still can’t show me robust evidence for it."

Anna asked for evidence behind the claims that amber necklaces for babies and toddlers promote healing and reduce pain.

"I wrote to Amber Necklaces UK (owners of via Facebook asking them to back up claims that:

"Baltic amber contains analgesic properties and helps take the edge off of many types of discomfort associated with dental issues, headaches, joint pain, etc. It is a well known European method to help decrease the pain associated with teething. Strengthening the body's immune system. In many different and subtle ways, succinic acid helps boost the body's own natural healing ability and immune system. Amber allows the body to heal by absorbing and transmuting negative energy into positive energy (ions). Experts and scientists confirmed that unpolished Baltic sea amber is the most effective to use in amber teething necklaces."

They have not yet responded to my request, or removed the claims from their literature. I am interested to find out if there is any research to back up amber wearing as an effective way to reduce pain."
Prateek read claims that vapour from e-cigarettes made MRSA more aggressive. Prateek contacted the study author to Ask for Evidence and received a prompt reply that put media coverage of the research into context.

"I wanted to know more about some research suggesting that vapour from e-cigarettes makes antibiotic-resistant bacteria more dangerous. The research was covered in several daily newspapers and on The Conversation UK blog, which said that the findings were presented to a conference and were from experiments in cells in a dish. So I asked the author whether it had been published, whether there was any evidence of harm in humans, and about the difference in effect on bacteria between tobacco smoke and e-cigarette vapour.

The author, Dr Crotty from UCSD, replied promptly, saying, "The research is still in the preliminary stages, thus it has not been published. It did undergo peer-review to be accepted for presentation at the ATS conference (American Thoracic Society). I, of course, want to submit it to a journal ASAP."

Dr Crotty went on to say that, because the bacteria were exposed to tobacco vapour in a dish, "A more accurate statement is that the e-cigarette vapor that I tested significantly diminished the ability of human and mouse cells to kill bacteria..." She described the experiments in more detail: "MRSA exposed to e-cigarette vapor was also more aggressive, but not to the same degree.If cigarette smoke made MRSA 100% more successful at causing pneumonia, e-cigarette vapor only increased it 20%."

Although this last point is a nice way of expressing the relative harmfulness of tobacco cigarette smoke and e-cigarette vapour, the harm was to the lungs of mice following exposure to vapour in a dish. The way the research was reported didn't really make this clear."

The British Association of Dermatologists decided to Ask for Evidence when it saw claims by Osmosis Skincare regarding its 'drinkable sunscreen'. The evidence it received in response didn't back up the claims.

“We have been touch with Osmosis Skincare as we are very keen to see any evidence to support its claims regarding Harmonised H20 UV protection. At this stage the claims being made regarding this product are confusing. If it is, as it appears to be, just water then it is nonsense that it provides any protection from the sun. Should Osmosis Skincare be prepared to share its evidence for these claims as we have asked then we would be happy to examine it.

Without this evidence we would strongly recommend that people continue to use traditional sunscreen and to protect the skin with clothing, including a hat, t-shirt and sunglasses.

As far as we’re aware there has been no external evaluation or validation of Osmosis’ claims, something that is very important for any product that claims to protect the skin against harmful rays from the sun.”

In addition to the concerns of the British Dermatologists Association (BAD), Dr Kat Arney at Cancer Research UK pointed out: "There’s no evidence or scientific plausibility to show that this so-called “drinkable sunscreen” - which is actually just water - provides any kind of effective protection from UV radiation from the sun. Excessive exposure to UV from the sun or sunbeds is the main cause of skin cancer, and the only proven way to protect yourself is to seek shade during the middle of the day when the sun is strongest (11am-3pm in the UK), pop on a T-shirt, hat and sunglasses, and regularly apply sunscreen with a minimum of SPF15 and a high UVA star rating. You can find out more about how to enjoy the sun safely on our SunSmart website

Ben Johnson, the founder of Osmosis Pur Medical Skincare and formulator of all their products responded to BAD's request for evidence. Unfortunately the response failed to answer any of BAD's questions, aside from confirming the formulation is 100% water, nor did it provide any additional evidence to support the veracity of the product claims.

According to BAD: "Johnson told us that as this was a “new science”, and not taught in medical school, most physicians were not open to it. We would like to point out that new discoveries in science are a regular occurrence and are widely accepted by the scientific community, regardless of whether they are part of medical school curriculum, if they meet the scientific community’s standards for proof."

You can read the full exchange between BAD and Osmosis Skincare here.

Chris asked for the evidence behind Wireless Armour - underpants that can supposedly protect your sperm from electromagnetic radiation.

"I spotted a product called "Wireless Armour" advertised online that claimed "we are exposing ourselves to unprecedented levels of electromagnetic radiation and this is showing with our declining sperm counts and increasing cases of cancer". This product - underpants with a "mesh of pure silver" incorporated into the material - claimed to be able to "block at least 99.9% of the harmful radiation".

The product seems to have been endorsed by none other than Richard Branson who put it at number 9 on his "top 10 back-of-the-envelope start-up ideas" for 2014. To be fair, Branson called the product 'intriguing' and didn't comment on whether it was evidence-based.

I contacted the company to ask for evidence behind claims that electromagnetic radiation was dangerous and whether this product has been scientifically proven to be effective at blocking this radiation.

Not having received a reply from the company I contacted Professor Geraldine Thomas at the Faculty of Medicine, Department of Surgery & Cancer at Imperial College. She told me:

"I don't see any need for this sort of protection as as far as I know there is no evidence that exposure to electromagnetic radiation (presumably from laptop computers or mobile phones in pockets as these would at least be in close proximity to the target area) has any effect on sperm count. Being as we are bombarded with electromagnetic radiation from natural sources throughout life, I doubt that the small amount that we add to it with our gadgets would make any difference. Sounds like a good way of selling something unnecessary to the gullible!"


Wednesday 13th August

It also looks like the Advertising Standards Authority agreed, as it ruled that there was insufficient evidence to back up the claim that the product could protect the genitals from electromagnetic radiation or that there was a link between electromagnetic radiation and infertility.

Maybe the evidence was supplied on the back of an envelope..."

Stewart was left wanting when he asked for evidence behind silver containing socks.

“I contacted Marks and Spencer less formally via Twitter to Ask for Evidence about the claim that FreshfeetTM socks can “keep feet fresh by combating the bacteria that cause odours”. Following two explanatory messages from its marketing team, without evidence, I was passed to its technology team.

Supposedly although the team said it considered a range of sources during product development, due to confidentiality it declined to give any specific evidence. It then provided historical examples of antimicrobial silver use, making a good argument in their favor. However, I still didn’t get a simple example of published evidence. Overall I am a little unhappy with the evidence provided so far, they could have easily highlighted some general silver antimicrobial research, even if the research specific to these socks is confidential.”

Josh Warner
Josh recently asked for the evidence behind claims made of antimicrobial paint.

“I contacted Crown paints and SteriTouch® Ltd about their claim that Steracryl antimicrobial paint produces “a bacterial reduction of 99.9%. Field trials in an NHS maternity ward have demonstrated a reduction in MRSA not just on the coated wall itself, but the surrounding areas."

SteriTouch® responded within hours with reports showing that the paint was independently examined using the JIS Z 2801 method (a Japanese anti-microbial lab standard), and that the claimed levels of bacterial reduction were demonstrated under lab conditions. However, SteriTouch® said that they don’t have access to the field trial data.

Crown paints have so far only responded to direct me back to the SteriTouch® website.”

Laura Macdonald, Healthcare Scientist at the Infection Control Team, Health Protection Scotland, gives her verdict on anti-bacterial paint and what they can and can't do.

"There is good evidence that contaminated environmental surfaces play a role in the transmission of pathogens between patients in hospitals. As such there is increasing interest in the potential value of antimicrobial surfaces in hospital infection prevention and control. Manufacturers of antimicrobial surface products including anti-bacterial paints would be expected to provide detailed evidence to demonstrate the effectiveness of their products before they would be considered for use in healthcare settings. Importantly, however, the use of antimicrobial surfaces does not replace the need for regular and thorough cleaning regimens."

Justine Alford
Justine asked for evidence behind claims that green tea, red wine and dark chocolate could kill germs.

“I asked for the evidence that green tea (and a number of other substances such as red wine and dark chocolate) could have anti-microbial activities. I was re-directed to the original press release and study.

Reading the study, it seems they found that these substances can form polyphenol coatings, which resisted attachment and decreased viability of two species of bacteria. It seems to me that more work needs to be done to back up the claims I’ve seen. I wouldn't go pouring wine on everything to make it clean, anyway, as they did other things to make the coatings! Sense about Science passed the evidence I got to a scientist to see whether it can back up the claims."

Ask for Evidence
Amelia read about antimicrobial air conditioners and decided to Ask for Evidence.

“I was asking Antimicrobial Copper for evidence of the effectiveness of copper as an antimicrobial material in HVAC systems for air cooling and warming. Their website lists a large number of peer review papers from credible journals, and provides a convincing argument that copper does have scientifically proven antimicrobial properties.

There is less evidence specifically for whether these antimicrobial properties apply in HVAC systems. The website contains two peer review papers, one published in Current Microbiology 2012, and one published in Applied Microbiology in 2010, which provide good evidence that copper could have beneficial antimicrobial properties in HVAC systems. When I emailed for further information I was sent links to the same two papers.

I have concluded that there is sufficient evidence that copper does have antimicrobial properties, and whilst there is evidence that these properties will apply in HVAC systems, I feel current evidence is slightly limited and would like to see more.”

Eleanor Dolan
Eleanor decided to Ask for Evidence behind advice she was asked to give customers when she was working for Ann Summers.
"When working at Ann Summers I was told to advise customers that the ‘Buzz Fresh Wipes’ were able to prevent infections. I decided to Ask for Evidence and emailed Ann Summers head office to see if there was any science to back up this claim. They responded saying that the "product does not claim infection prevention or to be safer than alternative methods of cleaning". They added that “if this is the information our store staff are providing to customers we will ensure this is corrected". It's great to see a company making changes to its policies as a result of my Ask for Evidence."
Margaret spotted an advert for a 'sleep bracelet' in a magazine that got her Ask for Evidence senses tingling...

"Being a member of Voice of Young Science, I am always on the look out for claims which appear to be based on scientific evidence but are not. I saw an advert for the Philip Stein Sleep Bracelet in a magazine. The advert claimed that the bracelet is a 'night time accessory engineered to help improve your quality of sleep.' It also stated that 'A scientific study showed that a human cell line exposed to Philip Stein's Natural Frequency Technology (NFT) produced melatonin, a hormone that is associated with sleep onset, at levels approximately 20 per cent higher than those exposed to controls'. Being skeptical of this claim, I contacted Philip Stein and asked for the evidence.

The company responded to me with the following 'We have carried out scientific experiments using cell cultures derived from a human cell line. These studies demonstrated that cells exposed to NFT increased the production and secretion of melatonin, a hormone involved in regulating sleep'. However, they also stated that the results have not yet been published although they are in the process of publishing them currently.

Selling products and publishing claims before the evidence is available and, more importantly, peer reviewed? I remain unconvinced but we'll see whether the evidence backs up the claims when it's available."

Rob Julian
Rob asked for the evidence behind The Guardian's claims regarding the public health benefits of cycling.

"As a keen cyclist myself, I was intrigued by claims made recently in The Guardian that if 10% of all journeys were made by bicycle (as opposed to the current 2%), the nation would gain “the combined equivalent of more than 1m years of healthy living over a decade due to lower rates of inactivity-related illnesses.” The article went on to say that “if just five minutes of the average 36 minutes a day people spend in cars was used for cycling the NHS would see a 5% fall in inactivity-related illnesses such as heart disease, diabetes and strokes”.

"In order to assess the validity of these claims, I contacted CEDAR (Cambridge University’s Centre for Diet and Activity Research), the department credited for the article’s statistics, and asked them for the evidence behind the various assertions made in the article. The lead author replied very promptly, and I am now working with Sense About Science, who are going to put me in touch with a scientist who can help me to interpret the research."

Eleanor Dolan
Eleanor decided to Ask for Evidence behind claims that new Finish ‘Power and Pure’ dishwasher tablets now contain "less chemicals".

"While watching TV I saw an article promoting dishwasher tablets with ‘less chemicals’, instead cleaning through ‘active oxygen’.

I decided to contact Finish requesting evidence as to which chemicals were reduced and whether ‘active oxygen’ is safer and more effective. I've received a response to say they have 'escalated' my enquiry so hopefully I'll be able to see the evidence to back up these claims soon."

Rebecca was shocked to read that as many as 1 in 4 heart attacks in people under 40 was due to cocaine. She decided to ask for evidence behind this claim.
“I recently read an article by Dr Mark Porter (£) in The Times about drug use in the UK, focusing on heroin and cocaine. There was a claim that British doctors believe cocaine causes up to 1 in 4 of all heart attacks in people under 40. I found this statement both interesting and shocking and wanted to know more about where the figure came from.”

“I decided to ask Dr Porter where this particular statistic came from. He replied straight away and sent me a few links to papers on cocaine and heart attacks, as well as telling me that the ‘1 in 4’ figure was given to him by toxicologist Professor John Henry during an interview a few years ago. He couldn’t provide any more information as he was stranded away from his notes due to the floods! Dr Porter explained that by using the word “believe” he feels that he was justified in using the statistic despite it not being from a published paper.”

“Although I managed to find the BBC article in which Professor Henry stated that 1 in 3 under 30s admitted to St Mary’s A&E suffering from chest pain had taken cocaine, there was no mention of the link with heart attacks. I was unable to contact Professor Henry directly as he has passed away. However, Dr Porter did tell me that Professor Henry was hoping to make cocaine testing routine in cardiac patients at St Mary’s hospital. Therefore I am going to try and find out if this has been implemented and, if so, look at any resultant data.”

Christina Asked for Evidence behind claims that copper stimulates healing.

"While reading the Daily Mail I came across an article about copper’s destructive effect on bacterial infections such as MRSA. There were a number of claims that caught my eye: “when bugs encounter a copper surface, they are killed off in under 90 minutes,” and, “[that] copper stimulates several enzymes that promote healing”. With such bold claims I was interested to find out more.

I decided to contact Professor Bill Keevil who voiced these declarations within the article; requesting the primary research papers from which this information had been deduced. I am currently waiting for a response..."

Sheena decided to Ask for Evidence behind Education Minister Elizabeth Truss MP's support for a campaign to remove gender segregation from toy departments.

“While reading The Telegraph, I came across an article discussing Education Minister Elizabeth Truss MP and her warnings on how gender specific toys ‘put girls off’ careers in science and maths. The article went on to say how she has chosen to back a campaign to abolish gender segregation in toy departments."

"As a female scientist with an interest in STEM (Science Technology Engineering and Maths) outreach, I was really interested in this article. I immediately wanted to find out if there was any evidence that the removal of gender segregation within toy departments would actually increase scientific participation for girls. I contacted Elizabeth Truss to ask about the evidence that persuaded her to support the campaign and I am awaiting her response."

Josephine decided to ask for evidence after being sent an email advertising a food sensitivity test.

“I had a ‘daily deal’ email from Wowcher promoting wheat or dairy food sensitivity tests from BMT Food Tests. Wowcher advertised the test as an alternative approach to food testing using bio-resonance therapy. Clients simply send off a hair sample and accompanying questionnaire.”

“I was sceptical that the tests work and also aware that the Advertising Standards Authority had ruled against similar advertising in the past. I emailed BMT Tests asking for evidence. They replied to say that many customers had reported excellent results but no clinical research has been carried out. I also raised concerns with Wowcher but had no reply.”

“I then reported the Wowcher ad to the Advertising Standards Authority and wrote up the story on my blog

Sarah Mehta
Sarah decided to ask for evidence when she read an article in The Express about how hyperbaric oxygen therapy can help ease the symptoms of MS.

“In The Express article a person with MS discussed the benefits of using oxygen therapy from his personal experience; this is presented alongside statements from MS Therapy Centres (who offer oxygen therapy as one of a range of treatments) about the benefits of the hyperbaric oxygen chambers."

"I contacted Ed Holloway at the MS society who pointed me towards a Cochrane review which found no evidence confirming a beneficial effect of hyperbaric oxygen therapy. He also noted he wasn’t aware of any recently published studies relating to this topic, or any ongoing or completed well designed studies. Holloway provided a comment for the article in The Express which to his disappointment was not included in full. While his comments on the lack of evidence for this form of treatment were relayed, it omitted his statement that:

“We fully support a person’s right to choose their treatment but would always encourage people to speak to their GP, MS nurse or other health professional before trying any new treatment for their condition.”

I’ve also written to the MS National Therapy Centres and The Express asking for evidence behind the claims in the article but I have yet to receive replies.

James Clarke
James asked for evidence behind an article that claimed cyclists were cooler than the average person.

"After reading an article in The Independent which claimed 'cyclists are more intelligent, charitable and cool than the average person' I decided to ask for evidence. The article said the findings were based on a psychological study conducted by scientists at Mindlab. I've asked Mindlab who they surveyed, if it can be considered a nationally representative sample and if their conclusions are statistically robust. I'm looking forward to finding out how they went about this research as I'm a cyclist and I would like to be considered cool."


"MindLab got back to me and explained the statistics used to come to its conclusions. I’m going to consider the matter closed – I’m quite satisfied with the swift response. I am also pleased they have 'proven' that I am indeed cool ..."

Susan asked the Department for Education for the evidence that 'neurolinguistic programming' and 'Magical Spelling' can help students with dyslexia

"As a specialist reading tutor, I know that children with literacy difficulties need to receive teaching based on the best quality scientific evidence. With this in mind, I decided to examine the Department for Education’s (DfE) training materials for dyslexia, which are hosted by NASEN on this website ".

"I looked at Module 4, Unit 15 ‘Interventions for literacy skills’ Slide11 is about ‘’the process of the neurolinguistic programming intervention’’. On the same slide we are asked to ‘’Visit the Magical Spelling website to see a similar technique’’."

"I have now contacted the DfE to ask them to produce evidence to support the use of NLP and Magical Spelling for children with literacy difficulties."

Ask for Evidence
Alex asked for the evidence behind Brainwave, a soft drink that claims to reduce your chances of Alzheimer's and dementia.

Alex decided to ask for evidence after receiving a promotional advert for Brainwave, a soft drink that claimed to decrease the chances of developing Alzheimer’s disease or dementia in later life. The drink claimed to be based on research that has shown a positive relationship between the daily intake of green tea extracts at a certain level and cognitive health. It stated that the drink contained concentrated extracts which when consumed in combination enables the body to absorb the maximum benefit from the green tea extracts.

Alex emailed Karol, the marketing group behind Brainwave, to ask for a copy of any peer reviewed evidence supporting the drink’s claims. After several emails, Alex received a reply with a link to the Brainwave Studies page.

Since then the press release has changed its stance, from claiming it "will" reduce chances of dementia to claiming it “could” reduce the chances of dementia. Alex has also passed on the information to the Department of Health as well as the Alzheimer’s Society to see if the evidence stacks up.

Branwen Brockley
Branwen asked the Highway Agency for evidence behind the claim that reducing the M1's speed limit would reduce congestion and pollution

"After reading several articles about the Highway Agency’s plans to reduce the speed limit from 70mph to 60mph on the M1, I decided to ask for the evidence behind this new policy. The telegraph’s article Motorists face 60mph speed limit on motorways claims that “a 60mph speed limit will cut emissions” and The Independent states that "the proposed reduction would reduce traffic congestion" as well as claiming “Lowering limits would reduce amounts of noxious gases emitted by vehicles and reduce polluting traffic jams”.

I have written to the Highway Agency to ask for the evidence behind these claims. How do we know that reducing the speed limit reduced pollution? And what evidence is there that the same reduction would also reduce congestion?

I received a response several days later from the Highways Agency saying it would get back to me with the evidence after the consultation period for the new traffic plans was finished.

Margaret O'Hara
Margaret O'Hara asks Ocado for the evidence behind the Dr Perricone 3 Day Diet

"I was sent a marketing email from Ocado promoting the Dr Perricone 3 day diet. I requested evidence on Dr Perricone's website, and directly from Ocado, and also posted a comment on the Ocado facebook group. I asked them if they could send me links to evidence from placebo controlled trials in humans which showed that this diet had measureable effects on the skin.

I googled and found something on the Livestrong website which promotes the Dr Perricone 3 Day Diet too. It actually does admit that the claims have never actually been tested, but states antioxidants are good for you. Actually, the fact that this is promoted by Lance Armstrong's charity increased my suspicion that it's all snake oil, Lance himself not being known for his familiarity with the line between truth and fiction."

Emily Jesper
Emily Jesper's rallying call for everyone to Ask for Evidence prompted Yakult to send its evidence

"I went to speak at the very engaging CORE Charity conference at the Oval, London, to around 400 people affected in some way by digestive disorders. In sharing our guide I've got nothing to lose by trying it and the questions people can ask to make sense of the explosion of treatment claims on the internet, I encouraged everyone to ask for evidence.

Yakult sponsored the event and spontaneously posted me its science pack, including an overview of its research on Lactobacillus casei, and a link to its research page.

It was great to see that my rallying call for everyone to Ask for Evidence, prompted the sponsor to send its evidence for our scrutiny. We'll be sending the studies off to an independent expert to see if the research backs up their claim that the strain of bacteria used in yakult (Lactobacillus casei Shirota) "is scientifically proven to reach the gut alive".

Caroline Richmond
Caroline Richmond asked Tracy Eckersley at the Christie Hospital in Manchester about her claims that acupuncture had an effect on levels of fatigue related to cancer

"The Lymphoma Association, a patient group, has a quarterly magazine called Lymphoma Matters.

The Autumn 2013 issue had an article on cancer-related fatigue by Tracy Eckersley, lead occupational therapist at the Christie Hospital in Manchester, an international centre of excellence. Her article stated that "the complementary therapy services at the Christie were involved in a large trial of acupuncture and CRF. This showed that acupuncture had a significant effect on fatigue levels. Reflexology is commonly used." (p.7)

On 12 October I asked Ms Eckersley for the evidence for her acupuncture claim, adding "why reflexology?".

Having received no reply by 5th December, I have tracked down what I believe to be the relevant paper, from a 2012 issue of Journal of Clinical Oncology (vol 41, page 6222).

The lead author of the study is Alexander Molassiotis, a Professor of Cancer and Supportive Care at the University of Manchester. His team randomised breast cancer patients to two groups: usual care - being handed a booklet - or to the booklet plus 6 weekly acupuncture sessions. 75 patients received booklet only and 227 received acupuncture. Thus the intervention group had a weekly visit to the hospital, thereby exercising themselves, and received one-to-one attention, whereas the others did not.

It seems odd that patients were three times as likely to receive acupuncture as not, and that there was no attempt to offer a control such as hospital-based counselling or massage. Most of us when we are ill appreciate some attention. This study shows that it is better to be invited to the hospital to have pins stuck in you than to be left to your own devices at home."

Claire Hastings asks Dr Neil Guha of Nottingham University for the evidence behind an article in the Daily Mirror on a cheese-scanner that can be used to identify patients with liver disease.

”The Daily Mirror recently reported that liver disease could be detected using a cheese-scanner. I asked Dr Neil Guha, Clinical Associate Professor in Hepatology at Nottingham University and the researcher quoted in the Daily Mirror article, for evidence that this cheese-scanner works and how it is being developed into a diagnostic tool. I was delighted to receive a prompt and thorough response.

Despite the implications of the article’s title, this is not a device to detect cheese, rather a piece of equipment to test how ripe cheese is based on differences in physical properties as it ripens. ‘A perennial issue of how science is portrayed in the media,’ Dr Guha states. ‘The quest for over simplification and easy on the eye headlines can often take precedent.’

The ‘cutting wedge technology’ described by the Daily Mirror involves using the cheese-scanner, or Fibroscan, to detect the elasticity/rigidity of the liver using sound waves. The disease causes scarring of the liver and this scar tissue is more rigid than healthy liver cells. According to Dr Guha:

“…the technology can distinguish significant liver disease from healthy livers with acceptable accuracy.”

“We believe our work is novel and has potential to change the way we diagnose and manage chronic liver disease. The data form the pilot study is encouraging and the next phase is to test feasibility and benefits on a larger scale.”

Liver disease affects over 2 million people in the UK each year. New, faster and less-invasive methods of diagnosis are badly needed and could save thousands of lives. Dr Guha and colleagues at the Nottingham University Hospitals NHS Trust have been awarded an NHS Innovation Challenge prize to develop this method into a readily available test for liver disease.”


An article in The Telegraph which contained the claim “Fortnightly collections make bins a 'health hazard'” drew Cynthia's attention so she decided to “Ask for Evidence”...


"The study mentioned in The Telegraph article was claimed to have been carried out by the University of Tel Aviv for Binifresh, which is a wheelie bin hygiene company and claimed their product "Automatically kills odours that attract vermin, pests and flies Antibacterial. Proven to combat germs, bacteria and viruses". I first emailed the Binifresh company asking the experimental details behind their product claims. Daniel Woolman, director of Bini Products Ltd, was very kind to quickly reply to my email saying “The liquid inside the aerosol contains a broad mixture of chemicals including antibacterial chemicals. The spray has been tested in a Lab in the UK and has a log 4 reduction” and offered to discuss with me by phone. Currently, I’m trying to contact Daniel by phone for some more details but I’m only getting his voicemail.

At the same time, I tried to find the contact information of Dr Joseph Levin “from University of Tel Aviv” who was quoted in the article saying “The levels of disease-causing bacteria found in the bins are at a level that I would consider to be dangerous, especially to those with a weakened immune system, such as the elderly or young babies”, however, I could not find the name of Dr Joseph Levin in the university staff dictionary and neither any publications under this name from Web of Science database. Now I’m waiting for the reply from HR department in University of Tel Aviv and hopefully they can gave me a clue of whether a Dr Joseph Levin ever worked there.

With difficulties on both ways mentioned above, I tried to contact the author of the article, Ms Lucy Cockcroft, but again a disappointment to find out that Ms Cockcroft left The Telegraph."

Christina Georgallou read claims that people who lived alone threw away '40 per cent more food and drink that the average person' so she decided to ask for evidence.

“While reading The Times I came across an article claiming that people who lived alone threw away ’40 per cent more food and drink than the average person’ (£), according to statistics provided by the Waste & Resources Action Programme (WRAP). With such a strikingly high figure I decided to contact Ian Palmer an affiliate involved in WRAP media enquires. What were the methods through which such statistics are generated?

I received a prompt response with the latest household food waste report produced by WRAP and links to supporting documents detailing the research methods and analyses that were performed to obtain these figures. Having read through the information it seems as though the statistics synthesized by WRAP are pretty thorough, however the reference to this data in the Times failed to emphasis that they were only estimates based on data between 2007 and 2012.”

Ask for Evidence
Liam Reynolds wanted to know the evidence behind a claim by Greenpeace that refurbishing your old mobile phone used '45 times less carbon dioxide' than manufacturing a new one.

“The issue of global warming is a hot a topic at the moment and reducing our carbon front prints has been billed as a way individuals can limit or even reduce the effects of this process. I emailed the general office of Greenpeace asking for background information on their claim that ‘it takes 45 times less carbon dioxide to refurbish an old phone than it does to manufacture a new one’ ( Greenpeace page for this scheme is currently unavailable) and how this figure was calculated.

I received a response quite quickly from their office and a short conversation got me some information on the data they based these figures on.

I was informed that a fundraiser was responsible for setting up the scheme. They based their calculations on figures for a Nokia phone having a manufacturing carbon cost of 35Kg and an air freight carbon cost of 0.8Kg. I was not provided with any reference material for these figures and I have not been able to find any. I was also not provided with carbon dioxide production information for a refurbished phone.

These values may be correct for a particular model of Nokia mobile phone but it would certainly appear that they are not representative of all mobile phones and it’s not clear if the figures come from a detailed study or not."

Sheena asked for evidence behind claims in a newspaper that wheelie bins prevent increased numbers of flies.

“After reading a discussion in The Times which presented arguments for and against weekly refuse collection, I was intrigued by statements backing a fortnightly collection, relating to the lifecycle of the fly and how wheeled bins prevent the risk of increased fly numbers.

On contacting the articles contributors I received a quick response which was unable to point me to any specific evidence but did refer me to the Chartered Institution of Wastes Management (CIWM), which I was told ‘might have information about flies’. The CWIM were very helpful sending me a number of links to reports on the fly lifecycle and waste management. While I did see general discussion on ‘improved waste containment in modern society’, I also found a number of references to studies which linked fortnightly collection to increased nuisance from flies.“

Lydia Le Page asked Boris Johnson for evidence behind his claim that using biodiesel made from London's used cooking oil in London buses could save 50,000 tonnes of carbon dioxide a year.

In news articles in October, Boris Johnson was reported as saying that the use of biofuels in London’s buses, made from London’s waste cooking oil, could save 50,000 tonnes of carbon dioxide. I’m no biofuel expert but this sounded like a lot so I decided to Ask for Evidence.

It took a month but I did get a response from the Greater London Authority (GLA) Waste and Energy Team. They couldn’t fully answer my question so they asked a colleague from Transport for London (TfL) to contact me. Both the GLA and TfL were really helpful, and took me through the calculation that led to Mr Johnson’s statement:

The bus fleet currently uses 250 million litres of diesel a year.

Defra stipulates that 1 litre of diesel is responsible for producing 2.64 kg carbon dioxide, so the bus fleet currently produces 660 million kg of carbon dioxide, or 660 000 tonnes.

According to the Department for Transport (DfT) calculations, if all the fuel was biodiesel, it would result in an 83% saving in carbon dioxide production (including processing costs).

For this quote, a conservative estimate of a 75% saving was used.

So if 10% of London’s bus fuel was biodiesel (a possibility with London’s current waste cooking oil production, according to the LRS consultants report), this would give a 7.5% carbon dioxide saving…

(7.5/100)*660 000 = 49 500 tonnes carbon dioxide

Within this explanation there are obviously a couple of values that we have to assume are true (from Defra and the DfT) but as it stands I get a similar value to that reported in the media. I wonder if Mr Johnson asked to see the calculations before addressing the press!

Michael Ayers
Michael Ayers asked about a claim that local authorities could raise £1 billion by selling off rubbish

"An article in The Times stated that “Local authorities could raise £1 billion by 2020 by selling off rubbish”. After emailing the Local Government Association who made the original claim, I was directed towards a report by them from June 2013. The figure of £1 billion appears to have come from both a projected reduction in the level of contamination within recyclable waste and an increase in the proportion of its value that is returned to taxpayers.

"The reduction of contamination required to reach a figure of £1 billion was given by the report as 7.5% (from 15%). In addition to there being no quoted reason for using a 50% reduction, the current level of contamination was derived by taking a central estimate of values given by just two sources (which were 1% and 30%).

"Assuming these figures to be correct, I worked out that the proportion of the value of waste that is returned to taxpayers would be required to increase from 33% (the upper limit quoted in the report) to at least 50%. There was no cited evidence to suggest such a substantial rise."

Michael Ayers is a a trainee clinical engineer

James Taylor investigated claims that a vitamin supplement could improve your body's response to altitude.
James Taylor

"Altitude physiology is a rapidly developing field but much is still unknown. One area that is receiving a lot of attention is Acute Mountain Sickness (AMS) - what causes it? Are some people more likely to suffer than others? Can it be avoided?"

"Despite the current uncertainty the Altitude Centre sell a product called Alti-Vit which will, according to their website, “improve your body’s response” and “enhance your adventure at altitude”. The website contains no data about the benefits of Alti-Vit but it does contain links to research relating to some of the individual ingredients and AMS. Many of these articles are either non-peer reviewed sources or of questionable relevance (e.g. Effect of Vitamin E on the Immune Response of Hypoxic and Normal Chickens) and so I decided to ask for evidence that supported the claim that Alti-Vit will "improve your body’s response” and “enhance your adventure” at altitude."

"A few weeks after the request I received a letter from the Altitude Centre (highlighting their commitment to research and making reference to conversations that the centre has recently had with ‘leading nutritionists’), a copy of a recent conference poster directly investigating Alti-Vit and print-outs of the indirectly-related work available on the website. The poster was the summary of an investigation titled 'The effects of ALTI-VIT on exercise performance at altitude' conducted by Dr Moir and her students (Kingston University) and presented at the International Sport Science and Medicine Conference in 2013. The single-blind study reported that 4x ALTI-VIT tablets (2x 24 h before and 2x the morning of the trial) taken prior to an exercise bout at ~2,400m (~15% FiO2) improved 16 km cycling time-trial performance by ~1 min (~30 min v ~31 min) and reduced some AMS symptoms (Lake Louise Questionnaire Score, headaches, gastrointestinal symptoms and fatigue/weakness but not light-headedness, dizziness or sleeping)."

"While these data are encouraging, this is a single, small study and further research should be undertaken before any claims are made about supplementing a population."

Jo was disappointed when War On Want provided poor evidence to back up a claim they’d made about GM corn being linked to increased risk of tumours.

“I'm a long-term supporter of the charity War On Want (WoW). They sent me an email regarding GM crops saying that the "longest independent study on genetically modified (GM) corn” showed that GM and the use of pesticide Roundup was linked to "to organ damage and increased risk of tumours".

I emailed WoW to “Ask for Evidence”. WoW replied very quickly to my question, providing me with a copy of the study. The paper they were citing was a 2012 one by Seralini. On reading the study it quickly became apparent that it was a small, very flawed trial that just doesn’t support claims that GM is harmful (a quick Google search turned up masses of criticism of the study as well).

I emailed WoW to say that the evidence they provided doesn’t support their claims. I also suggested they contact Sense About Science for information on the status of the evidence around GM.

Unfortunately I've had no further response from WoW (not even an acknowledgement that my email had arrived). I'm disappointed that WoW, a charity that I’ve supported for many years, is promoting a campaign that is based on what appears to be poor evidence and bad science.”

Chris found that a newspaper article claiming wind farms reduce house prices was based on just one estate agent’s opinion.

"While reading the Daily Telegraph I spotted an article claiming that wind farms can knock ‘tens of thousands of pounds off the value of nearby homes’. The article was very specific saying a nearby wind turbine can 'knock eight per cent off average home value'. The figure was attributed to Philip Selway, a partner at The Buying Solution. I decided to contact Philip and see where this figure had come from. Was it a report that his company had published and if so did it look at properties across the whole of the UK or just in a certain region?"

Philip got back to me straight away to say that when he spoke to the journalist at the Daily Telegraph he was clear to emphasise this was “a subjective view based on no factual evidence other than my own observations”. He also pointed out that the company he works for only operates in the south east of England on properties worth over a million pounds."

So it seems that despite appearances the Daily Telegraph article was based on completely anecdotal evidence.

Chris Tyler asked for evidence behind claims for 'Shock Wave' therapy as part of the 'Good Science' module he is running at the University of Roehampton.

"This year at the University of Roehampton I have introduced a new module called ‘Good Science’ designed to get our Sport and Exercise Science students critically appraising the science we see in the peer-reviewed literature and in the mainstream media. As part of the module we will all Ask for Evidence behind a number of claims."

"I began by contacting a chiropractor to ask for the evidence for the statement that shock wave therapy could treat shin splints. I had no idea what Shock Wave therapy was (the information on the website doesn’t give much away) but the website informed me that “there have been many positive studies” with “heel pain and shoulder pain showing amazing results”.

"Approximately 1 week after my request I received a letter from Dr Niall Marshall-Manifold (Practitioner of Chiropractic and ESWT) which informed me that there had been “only a few studies into the orthopaedic application of shock wave therapy in the shin area” because the “treatment is still very new (under 15 years old)”. Dr Marshall-Manifold informed me that it is rare to just apply shock wave and that it is commonly used in conjunction with “normal evidence based therapeutic protocols”. Dr Marshall-Manifold also provided me with a printed copy of an abstract from The American Journal of Sports Medicine which concluded that Shock Wave therapy was an effective treatment for medial tibial stress syndrome (although the study design has been questioned)."

"I am interested to know what the overall body of evidence says about Shock Wave therapy, as opposed to this one seemingly questionable study. Sense About Science have a database of scientists and I'm hoping one of them might be able to clear things up for me."

Chris Tyler is Senior lecturer in Sport and Exercise Physiology and research methods lecturer at the University of Roehampton.

Caroline Richmond
Caroline Richmond, a retired medical journalist, was intrigued by an article in London’s Evening Standard with the heading: "Scheme to close yoga centre is like ‘shutting a hospital"

"Against a photo of Gwyneth Paltrow the Evening Standard ran an article headed 'Scheme to close yoga centre is like ‘shutting a hospital'"

"Triyoga in Primrose Hill is patronised (surely matronised?) by Ms Paltrow and Kate Bush. It is closing as the site is being redeveloped. The centre’s instructor, Nadia Narain, told the Standard, 'It would be like shutting University College Hospital. At UCH they give you medicine; here we give you a different type of medicine, not just physically beneficial but emotionally healing too. Yoga is well known to prevent health problems.'"

"I have a soft spot for UCH and its associated hospitals for many reasons. In 2003 they cured me of an aggressive lymphoma using high-dose chemotherapy and a stem cell transplant."

"I have written to Triyoga asking why they felt themselves comparable to a major teaching hospital and asking for the evidence behind the claim that Yoga is well known treatment for health problems. I am still waiting for a reply."

Prateek Buch asked for evidence regarding the Paleolithic Diet – featured in the Financial Times, this diet is supposed to be healthier as it matches what our ancestors ate.

“Having read a Financial Times article about ‘Caveman cuisine at the office (£),’ I wondered whether there was any evidence behind the claim that it is healthier to eat as our ancestors did, because such a diet would better suit our genome.”

“The article cited two businesses promoting the so-called Paleolithic diet, so I asked them for evidence.”

“Mark Sissons’ Big Apple blog claims their products and advice can ‘direct gene expression toward fat burning, muscle building, longevity and wellness, and away from fat storing, muscle wasting, disease and illness’ and ‘can reprogram your genes in the direction of weight loss, health, and longevity by following 10 immutable ‘Primal’ laws validated by two million years of human evolution’ – so I asked them if are there any reliable scientific studies to back up these claims.”

“Robb Wolf also promotes the paleo diet, claiming that it ’is the healthiest way you can eat because it is the ONLY nutritional approach that works with your genetics to help you stay lean, strong and energetic!’ I asked him if he had any evidence for this, and whether a study cited in the Financial Times article about healthcare costs falling as a result of the paleo diet in Reno, Nevada was published in a peer-reviewed journal.”

"I look forward to hearing how healthy the evidence is behind this supposedly healthy diet."

Louise Bains asked for evidence behind the claim that ingestion of fluoridated water as a child is likely to increase the risk of developing dementia later in life.

"After reading an article in the Daily Mail which contained the claim ‘Fluoride also promotes the movement of aluminium from the stomach to the brain which is a major cause of dementia', I decided to write to Doug Cross from the UK Council Against Fluoridation asking what studies had been done to support this claim and how reliable the evidence is."

"Susan Hodgkiss from the British Fluoridation Society was also quoted in the Daily Mail article saying 'Systematic reviews of the scientific evidence have been undertaken – all have identified dental health benefits resulting from consumption of fluoridated water'. So I have also contacted her asking about the evidence behind her claims.

"In her response, Susan sent me a comprehensive report 'One in a million' written by the BFS detailing the benefits of fluoridated water. It included references to four systematic reviews undertaken since 2000 all of which identified 'dental health benefits resulting from consumption of fluoridated water'.

Doug Cross of UKCAF was reluctant to elaborate on the Daily Mail claim saying "I am not interested in discussing my opinions as reported, out of context, in the Daily Mail, recently." Although replying that I was interested in hearing his opinions in context, I have yet to receive a response to this.

I have now decided to contact the Alzheimer's Society to see if they have any information on the suggested link between fluoridated water and dementia".

Caroline Richmond
Caroline Richmond asked for evidence when she saw a long list of ailments that Aqua di Aqu was claiming could be cured by colonic hydrotherapy.

"I was impressed when I read in the Hendon and Finchley Press (29/8/13) that I could get rid of those holiday toxins with Aqua di Aqu's of East Barnet's industry-leading colonic hydrotherapy. Furthermore,"it is an excellent way of correcting many common complaints and ailments including:

"Arthritis, candida, constipation, haemorrhoids, Irritable bowel syndrome,insomnia, persistent tiredness, Psoriasis, acne, depression,gas or bloating, headaches, Inability to lose weight, menstrual problems..."

"A trip to their website showed that it can also treat aching joints, allergies, acne, asthma, body odour, cold hands and feet, eczema, frequent colds, food craving and, irritability."

"Wow! This is Nobel prize material, but I needed evidence, so I emailed them to ask for it. I am awaiting their reply with enthusiasm."

Emily Pritchard
Emily Pritchard asked for the evidence behind the claims that there is an increased risk of cot death when babies are swaddled, after pictures of Prince George swaddled in cloth were released.

“An article in the Daily Mail claimed medical studies had found links between babies that were swaddled and an increased risk of cot death, hip problems and other health issues. I researched medical studies surrounding this issue and have contacted the researchers involved to ask for the evidence behind the Daily Mail claim."

"I received responses indicating that some studies have shown a link between swaddling and an increased risk of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS). Experts have also conducted studies in Asia where swaddling is the norm and, although the study was not large enough to show any effect on SIDS, found no direct disadvantages of the practices. They agree that the Department of Health’s official guidelines are correct: Although swaddling can be associated with a slightly higher risk of SIDS, there is no official guidance to say babies should not be swaddled.”

Emily is a biochemistry student from Bath University.

Dominic Thorrington
Dominic Thorrington is asking Argos to come clean with the evidence behind its claims for ‘EcoEggs' which can supposedly wash clothes without the need for detergent.

"Trawling through the Argos website to find things I need for my new home, I was surprised to find that Argos sells 'EcoEggs'. Argos claims the EgoEggs' ability to wash dirty clothes without the need for detergent is "not magic, it's science" and that it's "clinically proven to be as effective as regular detergent". They even have celebrity endorsement.

I am familiar with the unfounded claims made by makers of laundry balls, having convinced others I know to stop using them and start washing their clothes properly without pseudoscientific products. 'EcoEggs' look like they could be rebranded laundry balls so I have asked Argos for the evidence. I am awaiting a response.

Dominic Thorrington is a PhD student.

Chris Howick
Chris Howick was disappointed with Pret's response when he asked for the evidence behind its claims on 'obscure chemicals'...

“My eyes were drawn to the Pret claim that they do not use any "obscure chemicals" in the production of their sandwiches, specifically:

"Pret creates handmade natural food avoiding the obscure chemicals, additives and preservatives common to so much of the 'prepared' and 'fast' food on the market today."

As a chemist, I was intrigued to know whether there was a class of chemicals of which I was unaware. What are the properties of chemicals that make them "obscure" or "not obscure." I decided to ask for evidence, however getting this information via their advice line was like pulling teeth. What they eventually said was that there were about 300 or so chemical preservatives available but that Pret only used about 50 of them. On pressing them for some idea of which of these were regarded as obscure and which were regarded as not obscure, all I could elicit from them was that they were content with the use of sodium nitrite since it had been around for many years and well known. Trying to find an example of an obscure one however, came to nothing (perhaps they were too obscure).

This is disappointing. They are correct in saying that sodium nitrite is fine but there are more recent preservatives which act better to reduce food waste which is a far bigger issue than the identity of an approved preservative. This seems like a marketing strap line in search of some scientific facts, rather than the other way round.”

Chris Howick works on regulatory compliance for one of the UK's largest chemical companies.
Angela Wilson
When Angela Wilson saw signs in her gym claiming essential oils can affect homeopathic treatments she asked for the evidence and the signs were removed.

"I was shocked to find two signs in my local gym’s spa area saying:

“Please do not use any oils in the steam room as it causes health risks for people undertaking homeopathic treatments”.

As there is no evidence to show homeopathy works, how can something interfere with it? I contacted the manager of the gym to ask for the evidence behind the claim that “essential oils or olbas oils can affect homeopathic treatments”. I suggested that if the gym wishes to maintain its no-oils policy she should remove the sign and replace it with one stating oils are not to be used for “various reasons”.

I received a reply that provided a number of links to homeopathic news websites with articles stating that “strong smells interfere with homeopathic treatment and cause added health risks”. I replied with the help of Professor Edzard Ernst, an expert in complimentary medicine who told me:

“There is no good evidence to show that homeopathic remedies are more than placebos; and there is not a jot of evidence that these oils interact with homeopathics.

And it looks like evidence has won this battle because the gym replied to say that the sign has been changed!"

Angela Wilson is a PhD student.

Michael Wing
Michael Wing is asking for the evidence about what the moon can mean for heart surgery death rates.

“As a qualified medical doctor I often find people ask me questions of a medical nature outside of work. However I was somewhat taken aback when a friend asked me, after reading an article in a parenting magazine, whether the lunar cycle could affect heart surgery death rates! According to the article a study found that the moon’s gravitational pull affects the circulation of the blood in the human body and because of this, death rates from heart surgery was lower when the moon was waning. I had to admit that I didn’t know if there was any evidence to back this up so I’ve contacted the researchers to ask what the evidence is behind their claim.”

Dr Michael Wing is a paediatric doctor in training

Ask for Evidence
Jack was happy with the response he got from a scientist when he asked for evidence behind claims that too much TV can harm a toddler's vocabulary and maths skills.
"I saw a very brief article in The Sun, claiming that a study had found that ‘watching more than three hours of TV a day harms a toddler’s vocabulary and maths skills’. There was no description of how this conclusion was reached, or any of the methods used. After searching for another article about the study on the internet, I managed to find the name of the researcher and sent her an email. She replied to me later the same day, stating that ‘By epidemiological standards, this is an adequately controlled study with a large population emanating from a birth cohort’, and sent me a link to the published study itself."
Ivette is still waiting for a reply from L’Oréal when she asked for evidence on claims about ammonia-free hair dye "Olia".

"I have been chasing L’Oréal for evidence about their ammonia-free hair dye “Olia”. When I saw it on the shelves I wondered why they had decided to remove ammonia from the formulation. Is there evidence that ammonia in hair dye is bad for your health or the environment? I first filled in a form they have on L’Oréal's website for product enquiries but got no reply. I then sent an e-mail to the consumer advice address but still nothing. Next I tried twitter and the reply was “we would be happy to help, please e-mail us”! It seemed I was going round in circles. My last approach was to post an Ask for Evidence postcard. I did that a few months ago and I'm still waiting for their reply. I am wondering whether I’ll get the same response Louise Walker got when she asked them about products that supposedly strengthen hair, something like 'due to proprietary reasons data cannot be disclosed'."

Ivette Negrete is a Researcher at University of Birmingham.

An online Q&A provided the perfect opportunity for Heather Doran to ask for the evidence behind 'Bust Fix' and 'Viper Venom'...

"I follow Cosmopolitan magazine on Twitter and it recently announced it was doing a live Q&A web forum with the Nip+Fab creator Maria Hatzistefanis (parent company Rodial). I had heard of its products from a magazine. I remembered that they make anti-ageing creams with bee sting and snake venom and a ‘bust fix’ serum. I thought this was a good opportunity on a public forum to ask them about the efficacy and science behind its products. I asked for the evidence on the ‘bust fix’ claims and whether products containing 'viper venom' had any effect on the eye area.

Maria answered my question with the following response:

"Thanks for your query. Bust Fix contains CellActive®- Form, an active ingredient which has been clinically proven to:

Increase bust volume by 7% after 28 days Improve skin’s elasticity by 10.8% after 28 days Reduce wrinkles by 15% after 28 days

Viper venom contains liftonin, an active ingredient which smoothes the area around the eyes by up to 74 % within one hour."

I asked for further information about ingredient testing and was given an email address for Rodial. I have emailed Rodial asking what testing it has carried out on the products mentioned to generate the claims given in this answer. I am currently waiting for a response."

Lewis Dean
When Lewis Dean and other members of staff asked for the evidence behind claims about an aromatherapy course, the claims were removed.

“In a recent staff newsletter from my university there was an advert for a free aromatherapy course run by the Sport and Exercise Department. The memo featured several claims including that essential oils ‘balance the body’s frequencies’, are ‘compatible with the body without side effects’ and that ‘their properties counteract inflammation, bacteria, viruses, tumors and much more.’

I asked the organiser of the course for the evidence behind these claims and I was put me touch with the aromatherapist who sent through a variety of information. The information was taken from an aromatherapy textbook and email correspondence; claims were mostly backed up with single studies and results from experiments done on cells in a laboratory were used to suggest medical treatments.

It was worrying that, in my correspondence with her, the aromatherapist wrote ‘I am not a scientist nor medical professional’. A concerning statement for someone who initially claimed to be able to treat tumours and viruses.

Several other staff members also complained and the claims were highlighted on social media (with Simon Singh contacting the university). Following this, the claims were removed from the memo.”

Lewis Dean is a research associate at the University of St Andrews.

Niall Corcoran
Niall Corcoran asked for the evidence behind claims that playing hopscotch and hide and seek can improve children's self esteem.

"A friend recently drew my attention to an article in the Daily Mail in which psychologist Dr Linda Papadopoulos claimed that research had demonstrated that playing games such as hopscotch and hide and seek could prevent and treat anxiety in young children. The article was ambiguous about whether Dr Papadopoulos had undertaken the research herself or whether she was merely commenting on studies conducted for the British Toy and Hobby Association's 'Make Time 2 Play' Campaign. The report stated that “parents who engage their children in regular physical activity, such as active play, from an early age, help them to develop increased self-esteem and emotional resilience”.

"I contacted Dr Papadopoulos to ask for the evidence behind this claim and whether the observed increase in the child's self-esteem and emotional resilience could be explained by higher levels of interaction with their parents, regardless of whether this time was spent doing physical activities."

Niall Corcoran is a Business Development Manager from London.

James Boyle
James Boyle questioned claims made during a debate in the House of Lords that computer games could be addictive for children.

"I read an article which reported Baroness Garden of Frognal saying that children can become addicted to computer games. I wondered if this claim was based on any hard evidence and if so whether she was referring to a specific type of game. I also wanted to know if it was just children who could become addicted or if adults were at risk too. Baroness Garden alluded to parental controls built into various games and how these could be effective, up to a point, in limiting the length of time spent playing. I wondered if this solution was adequate or whether there were other methods available to parents.

I've written to Baroness Garden in the hope that she can show me the evidence to back up her claims."

James Boyle is an underwriter from London.

Gary Frewin
Gary Frewin asked for evidence when his local MP, David Tredinnick, claimed in parliament that Traditional Chinese Medicine was effective against prostate cancer.

"My local MP David Tredinnick, who is on the House of Commons Science and Technology Select Committee, recently made a claim in Parliament that Traditional Chinese Medicine was effective in treating prostate cancer. I sent him an email to ask for the evidence."

"He returned a picture of an abstract of a Chinese research review. I tracked down the full review online but as a non-expert I found it extremely technical, so I got in touch with Sense About Science. They forwarded it to a specialist on their database who was able to help decipher it for me."

Professor of Complementary Medicine at the University of Exeter Edzard Ernst said:

"The Chinese studies supplied in support of this claim are next to meaningless: several investigators have shown that virtually 100% of these trials report positive results which casts serious doubt on their validity. To the best of my knowledge, there is no convincing evidence that TCM treatments are effective for prostate cancer."

"Given that Tredinnick has just tabled an early day motion in the House of Commons (a way to draw attention to an event or cause) to congratulate a farmer for successfully using homeopathic remedies on sheep, I think it is time for another Ask For Evidence."

Carolyne Hunter
Carolyne Hunter wanted to find out more about the evidence behind consented organ donation in Wales.

"I read in The Guardian that the Welsh assembly has voted in favour of a law which will allow hospitals to act on the assumption that people who die want to donate their organs unless they have specifically registered an objection..

“I am contacting my local Assembly Member because I’m interested to see what the evidence is that this change will help reduce patient deaths on waiting lists. I would also like to see the evidence to support the claim by Welsh Health Minister Mark Drakeford that family refusal is a major factor affecting the numbers of organ donations.”

Carolyne Hunter is a teacher in Cardiff

Ben Meghreblian
Ben Meghreblian questioned the Home Secretary's decision to classify khat as a Class C drug, against the scientific evidence provided by the government's own advisory body.
"After hearing that the UK Government had decided to control khat as a Class C drug under the Misuse of Drugs Act 1971, I was surprised to learn that this was against the advice of the government's own advisory body, the Advisory Council on the Misuse of Drugs (ACMD)".

"I wrote to the Home Secretary, Theresa May, asking for the evidence to support her department's decision. I haven't yet received a reply."
Guy Fletcher-Wood asked for evidence when he saw the claim that sex before marriage causes ‘oxytocin desensitisation’

“I found an online discussion of sex education in which it was claimed that people who had sex before marriage would suffer ‘oxytocin desensitisation’, and have a weaker bond with their eventual spouse.

I asked the author of the blog for evidence behind the claim and was sent to several websites which assumed this effect existed, but none which showed any research.

I asked the author again but while waiting for a response I contacted Dr Ellenbogen of Concordia University in Canada, who has done some research on oxytocin and mood. He said:

"I am not aware of any evidence of this. It may be possible in theory, but very unlikely in practice, as the doses people are exposed to are very small in comparison to natural fluctuations in this system. So, no I would doubt that such an effect exists, and certainly, social relationships are much more complex than a single hormone or neuropeptide.”

Guy Fletcher-Wood is a software developer.

Ann-Louise Crocker asked for the evidence behind claims made by the International Pre-autism Network about the existence of 'pre-autism'.

"A recent letter to The Times from the Chairman of the 'International Pre-autism Network' (IPAN) made the astonishing claim that autism is caused by (among other things) 'reactive responses to parental emotional states and parental behaviour.' As well as writing my own letter to The Times in response, I’ve asked the author directly for what evidence they have for believing that autism can be caused by parental behaviour, and even for evidence of the existence of 'pre-autism', a term not recognised by the National Autistic Society. We’re in communication but I’ve yet to receive a definitive answer. Furthermore, on IPAN's website I found claims that they can diagnose autism at 3 months, that it is preventable and that they have 'proven success' in reversing its development. False hope preys on parents who can be desperate and vulnerable: if IPAN really have evidence for their claims, they should be able to show it to us."

"After a number of emails between myself and IPAN, they have agreed that as part of the re-writing of their website they will look again at the claims they make. Lets hope they go through with it. I will be keeping an eye on the site.

Anne-Louise Crocker is a mother of two severely autistic children.

Louise Walker asked L’Oréal for evidence behind the claim that 'Elvive Triple Resist' products can strengthen hair.
“I asked L’Oreal for evidence behind the claim that its ‘Elvive Triple Resist’ products can strengthen hair. Whilst there was no reply to my ‘Ask For Evidence’ postcard, a follow up of e-mailing and tweeting worked very well. Originally, L’Oreal responded with vague details about the scientific methods and said that it doesn't publish data for ‘proprietary’ reasons. I then asked for more detail about the experimental methods. L’Oreal gave me a few details on its 'hair breakage test' but still stated that it couldn’t release detailed scientific data, again for proprietary reasons. "The information is proprietary to L’Oréal, so we cannot go into further information on this, however our methods are scientifically robust and validated so that the results are reliable, repeatable and reproducible." It seems as though we will just have to take it on trust that L'Oreal have a 'scientifically robust' approach to its products. Louise Walker is a cell biology PhD student at the University of Manchester:
Dr Elisabeth Harley
Elisabeth Harley asked Dove for evidence that their Damage Solutions Intensive Repair conditioner could "restore hair at a cellular level".
"I spotted an advertisement in the Stylist magazine for Dove’s Damage Solutions Intensive Repair conditioner, accompanied by the claim that this product could “restore hair at a cellular level”. The hair shaft is made of biochemically inert keratin; in other words dead, and unlikely to respond to any treatments, cellular or otherwise. So to have a “cellular level” effect this conditioner must be affecting hair development at the follicle, where stem cells control hair re-growth. Alarmed that my conditioner might be giving me unwanted stem cell therapy, I contacted Dove asking for the evidence for this bold claim. Sadly I am still waiting for a response."
Dr Kat Day
Kat Day questioned claims on the radio by Hazel Courteney, an alternative health journalist, who said that people can absorb 14 kg of toxins through their skin annually.

"On BBC Radio 2 recently, the alternative health journalist Hazel Courteney made the following astonishing claim: “The average person absorbs into their bloodstream alone about 14 kg of toxins annually through their skin.”

"I could find no reference to this statistic online at all, and it sounded rather unlikely.  After all nicotine patches, for example, only have a few miligrams of nicotine in them. Can we really be absorbing millions of times that amount of other substances on an annual basis?

"I contacted Hazel and she explained she’d relied on information used in one of her books, obtained from the natural health company Blackmores, but it would be difficult for her to find the original correspondence. She also, in fairness, admitted that she felt it seemed ‘unlikely’ that amount could be directly absorbed into the blood, but said that she’d been speaking ‘on the hop’. 

"I have contacted Blackmores via their website to see if they can provide me with the original research or calculations.  The quest continues!"

Dr Kat Day is a writer and chemistry teacher.

Christian Hentrich asked Gillette for evidence about their claims that single blade razors are inferior to multiple-blade shaving systems.
"I am often skeptical when a company relies heavily on graphic design to imbue their products with an aura of science. So when I read the hard claim that “Gillette's research has demonstrated that single blade technology [...] is demonstrably inferior to twin blade shaving systems such as Sensor Excel® and even more so to 5-blade systems such as Gillette Fusion ProGlide.”, I was curious as to whether there was indeed scientific data to back this claim. I asked Gillette for evidence but the company was unwilling to share it, claiming confidentiality. However much to my surprise they also replied to say: “You can achieve the same shave results with a modern multi-blade razor or a safety razor with a single blade”, thus acknowledging that the choice of razor is a matter of personal taste, not of science."

Christian Hendrich is a postdoc at the Szostak lab at Massachusetts General Hospital and Harvard.
Chris Peters
Chris Peters investigated claims about a patch claiming to be the miracle cure for hangovers. Chris' investigations led to the UK Medicines and Healthcare products Regulatory Agency asking a UK-based retailer to stop selling this unlicensed product claiming to be medicinal.

"On my morning commute I was intrigued by the front page article in the Metro on the Bytox Hangover Prevention Patch that claims to offer a “powerful blend of vitamins, nutrients and antioxidants”. The Daily Mail covered the product as a miracle cure for hangovers. I explored the Bytox website and found a glowing ‘Doctor recommended’ piece. I noted in passing that the doctor in question is the product’s founder, Dr Leonard Grossman, a “leader in the field of cosmetic surgery” who says:

“Only an intravenous [drip] stuck in your arm while drinking could be more effective than a Bytox patch. Bytox is the most effective, ready to use product available for the consumer of alcohol, who wants to be functional the day after...”

"I called to ask for the evidence. After several unanswered calls I emailed. When my emails went unanswered I went to the Sense About Science database and found a pharmaceutical scientist who could give me a scientific opinion." Dr Gary Moss said:

"If their claims of efficacy are based on permeability of active ingredients that exert an effect once they have passed through the skin, I would suggest this is unlikely and that the company should provide evidence for this. If this is a medicinal product making medicinal claims then it would be good to know the mechanism of action and evidence that a sufficient amount, if any, vitamin has passed across the skin into the blood."

"It seems you might be better off writing “Vitamin B complex” on a post-it note and sticking that to your arm before a night on the tiles. Before I got to banging my head further on the Bytox brick wall, the UK Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) got involved. It told one UK based retailer to stop selling the patch because it’s an unlicensed medicinal product."

"Here's a good example of what you can do when your phone calls and emails remain unanswered."

Chris Peters is the Campaigns and Policy Officer at Sense About Science.

Dr Michelle Williams
Michelle Williams is looking into Lifescan's "Heart Scan" service, which claims that detecting calcium in the heart early can help prevent future stroke.
"I'm asking Lifescan about the claims on their website about the "Heart Scan". I want to know the evidence about the claim that detecting calcium in the heart early can help prevent future stroke.I also want to know whether patients are informed of current international guidelines that state that these sorts of tests are not advised for asymptomatic patients who have a low cardiovascular risk."

You can see Michelle's Ask for Evidence postcard here. Watch this space to see how Michelle gets on!

Dr Michelle Williams is a clinical research fellow at the University of Edinburgh.
Dr Claire Marriott
Claire Marriott asked Estée Lauder for evidence behind their anti-aging skin treatments but was told that although the evidence exists, access is prohibited.

"I saw an article in the Daily Mail talking about a range of anti-aging skin treatments. I was curious as to what evidence there is to support some of the claims."

"I telephoned Estée Lauder to ask for evidence for their Resilience Lift range, which claimed to support collagen and elastin production to “empower your skin to look younger from every angle.” The consumer care representative I spoke to was helpful, but unfortunately she had no information to hand so she offered to investigate and get back to me. And she did. She said there is evidence but that she would need to speak to R&D to access results and as this might take a while she would be back in touch in a few days."

"Just a week on I received an email from Estée Lauder regarding the evidence I was searching for. The email stated “all product claims are carefully substantiated in accordance with accepted scientific principles.” Good to know. Unfortunately… “we [Estée Lauder] consider this information proprietary and, as such, not accessible to the general public.” So apparently the claims are backed up; but without any experimental details we have to take it on trust, rather than evidence."

Roger Dettmer
Roger Dettmer is still waiting for a response from the M&S press office about the claim that the M&S “Heatgen” brand of clothes could “generate heat”, but the ASA now says M&S are withdrawing their claim.

“Looking through the Times I noticed a claim in a Marks & Spencer advertisement for thermal tops, being sold under the brand name ‘Heatgen’. According to the advertising copy ‘Heatgen thermal tops not only generate heat, but act as insulation’. The insulation bit I could understand, but claims that a piece of fabric could generate heat seemed at total variance with our most basic understanding of heat and energy. I fired off an immediate compliant to the Advertising Standards Authority – describing the claims for Heatgen as ‘nonsensical and misleading’.”

“Subsequently, I found a reference to how Heatgen is supposed to work on a page on the M&S website – apparently the heat is generated by water vapour passing through the fabric. I passed the details of this web link on to the ASA, along with why I thought it ‘didn’t hold water’. I then emailed the M&S press office, asking if I could talk to someone who could explain the technology behind Heatgen. Either the claim is total nonsense, in which case it’s a matter for the Advertising Standards Authority, or it represents a fundamental breakthrough in our understanding of heat and energy, in which case it’s a great story for my magazine."

“I’ve yet to hear from the M&S press office, but I’ve now heard from heard from the ASA, and, M&S are withdrawing the heat generating claim, which no longer appears on their website and will not be used in any future advertising. A good result for science, the ASA, and, not least, M&S – they got their basic science wrong, but they’ve moved promptly to make amends.”

Dr Duncan Casey
Duncan Casey found that the study cited by a Minister to prove the effectiveness of a new phonics reading test was about how to successfully carry out the test, rather than results.
“A lot of claims have been made about the benefits of Phonics techniques in teaching literacy to children, so when I saw a story on the BBC news website on the 16th September about a new test for children who learn to read using phonics, I thought I’d have a look. The Minister of State for Schools, Nick Gibb, claimed that the new test is “based on a method that is internationally proven to get results”, and that “the evidence from the pilot is clear - thousands of six-year-olds will get the extra reading help they need to become good readers."

"Refreshingly, it was very easy to find the study cited, which was available for free and in full on the research section of the Department for Education’s website. Still, it seems as though the Minister may have over-sold it a bit – the research actually investigated whether the Phonics test could be carried out successfully, and didn’t really go into any benefits that it might offer relative to other (perhaps less fashionable) techniques.”

Dr Duncan Casey is a member of VoYS, and a postdoctoral researcher at the Institute of Chemical Biology.
Dr Rita Jorge
Planet Organic removed one of their information leaflets after Rita Jorge asked how wheatgrass juice could "remove poisons from the blood stream".
"As I was taking my morning coffee at Planet Organic, I noticed a flyer in their "information centre" about the benefits of wheatgrass juice. I was completely taken aback by the amount of outrageous claims. It stated that wheatgrass could "remove poisons such as cigarette smoke, toxins and heavy metals from the blood stream”, that vegetable enzymes contained in the juice "strengthened the cells", and that chlorophyll was a “natural healer” that could work inside our bodies to create an unfavourable environment for bacterial growth. I was both shocked and amused by these revolutionary concepts. I didn’t realise we needed more rigid cell walls, and chlorophyll only works in the presence of light (something I hope not to find in my body). And why do I want to inhibit the growth of my body’s bacteria?"

"I found the email for their press office and asked for the evidence. Being a smoker myself I could see the danger of people trying to buy themselves “cigarette credits” by drinking wheatgrass juice. I also told the office that a copy of that letter had been sent to Sense About Science and several newspapers and social media sites."

"The following day I received the message that they "have withdrawn that particular leaflet from the shop floor while [they] review its content". This was the best possible outcome. I felt like a scientific avenger, a Nerdy Knight of sorts. I go to the same shop every day and every time I see a gap where the leaflet used to be, I must admit, I get a bit of a pedantic smile. I hope they'll think twice before making unsubstantiated claims in the future."

Dr Rita Jorge has a PhD in Chemistry and is now a science policy Research Officer, interested in evidence based Veterinary Medicine.
Tamlyn Peel
Tamlyn Peel found that the benefits of glucosamine for healthy patients were unclear.
"Glucosamine is offered as a health supplement for 'joint health' and relief of pain in arthritis. I decided to ask a manufacturer of 1500mg glucosamine tablets what evidence they based their claims on, as my Mum suffers from rheumatoid arthritis and takes these supplements. They were helpful in their response and gave me lots of references to trials in osteoarthritis patients, where there is weak evidence of a reduction in pain. However as with a lot of health supplements, they seem to give recommendations for healthy individuals to use their product, when the only evidence they have for benefit comes from patients."

Tamlyn Peel is a member of the Voice of Young Science Network (VoYS) and is studing immunology for his PhD.
Sarah Walker
Sarah Walker found that much of the research was still to be published or peer reviewed for the `Massage in Schools’ programme.
"After reading articles in the Daily Mail and the Metro recently about head massage in schools, I went to the website of the organisation offering this scheme to schools, to see what evidence there was for the claims they had made. I particularly wondered about the claim that the technique “lowers stress levels, increases concentration at school, improves sleep at home and, reduces bullying and aggression” among primary school children. The website had links to some studies, but did not state whether they were peer reviewed or published. I emailed to ask for evidence for the claims."

"I received a prompt response from the UK Chair of the Massage in Schools Association. They pointed me to some studies that had been published, including one that was particularly small, and admitted that there was only anecdotal evidence to support the claim that children experienced “better sleep at home”. They also told me that much of the research to support the claims had not yet been published or peer reviewed."

"I emailed back to say that I was concerned about basing claims on research that had not been published, and claims based on small studies. I think that parents and teachers should know whether there is real evidence to support the implementation of programmes in UK schools."

Sarah Walker is a volunteer at Sense About Science.
Jessica Barton is still waiting for evidence from Neal’s Yard Remedies that abund bush flower essence can “release negative beliefs, family patterns, sabotage and fear of lack”.
"I've asked for evidence about a few Neal's Yard Remedies, including “abund bush flower essence” which they claim "releases negative beliefs, family patterns, sabotage and fear of lack. In doing so it allows you to be open to fully receiving great riches on all levels, not just financial. Helps get rid of old family attitudes and patterns that limit your wealth and abundance". I'm looking forward to seeing the evidence!"

Jessica Barton got in touch with us via Facebook.
Dr Jennifer Lardge
Jennifer Lardge found that a trial was underway, but not yet complete, for Marks & Spencer’s `MRSA resistant’ pyjamas.
“When a friend told me that Marks & Spencer had started to sell ‘MRSA resistant’ pyjamas, I decided to look into the claims and find out whether there was any evidence behind them. When I got through to the right person I was told a trial was underway but not yet complete. I am keeping an eye out for the trial results and will keep pursuing it – many people going into hospital are concerned about MRSA but they deserve to know the evidence behind these claims.”

Update: M&S no longer stock 'MRSA resistant' pyjamas.

Dr Jennifer Lardge is a member of the Voice of Young Science network (VoYS) who studied nanotechnology for her PhD.
Rhys Morgan
The Food Standards Agency banned a miracle cure for Crohn’s disease, after Rhys Morgan found evidence that it contained bleach and reported it to Trading Standards.
“I recently came across a miracle cure product being advertised on a Crohn’s disease support forum. This didn’t ring true for me, so I researched it on the internet and found a US Food Drug Agency warning stating ‘The product, when used as directed, produces an industrial bleach that can cause serious harm to health.’ I went back to the forum to warn others about it. I was then kicked off the forum. I reported it to my local Trading Standards who passed the complaint on to the Food Standards Agency. They sent the complaint to the European Commission. The World Health Organisation also became involved and warned about it. The Food Standards Agency banned it in the UK and helped get the UK-based sellers shut down.”
Dr Blanka Sengerova
Blanka Sengerova is still waiting for evidence of efficacy after noticing that the main ingredient in a skin cream was a protein that is too big to pass through the skin barrier.
"In a local newspaper I saw an advert for a company claiming to produce a 'unique rejuvenation skincare system clinically proven to rebuild skin cells and leave skin looking younger'. As a protein scientist, I was rather sceptical of their claim that the cream's main ingredient is a type of collagen, which is a protein required by your skin to stay flexible, but which is too large to pass through the skin barrier. I have written to the company asking them to point me in the direction of the clinical studies proving the product's efficacy and I await their reply..."
Professor Dame Bridget Ogilvie
Professor Dame Bridget Ogilvie agreed to have post-surgery chemotherapy after her oncologist showed her evidence of increased life expectancy.
“After surgery for cancer which I was told had been highly successful, I was advised to have some chemotherapy. As I was dubious that this would be effective against that type of cancer (colon) I asked the oncologist what the evidence was that it was effective? He showed me an article about a trial of the chemo proposed showing a 10% increased life expectancy. I agreed to have the treatment, which is now 14 years ago.”
Kathy Grant
Kathy Grant sent several Sense About Science guides to the organisers of a marathon after receiving a participant pack full of claims about chemicals and supplements.

“I recently ran a sponsored half-marathon. Before the run, I received an information pack which included The Guide to Getting Fitter and Keeping Healthy. This guide was full of claims about avoiding chemicals and taking supplements to keep healthy. I decided to write to Sense about Science about this. They sent me their Making Sense of Chemical stories guide and Celebrities and Science 2010 to read, which I then sent to the half-marathon organisers to show where they had got the science wrong.”

Alice Tuff
Alice Tuff called the Pret A Manger customer helpline to point out that all food is made of chemicals, after seeing one of their leaflets suggesting they “shun obscure chemicals”.

“I am frustrated by this belief that a naturally derived chemical is better for you than a synthetically derived one, when in reality there is no difference. I wanted to talk to Pret A Manger. Every time I go there for a sandwich I am handed its leaflet Good Stuff which tells me that Pret ‘shun the obscure chemicals’. I called the customer helpline to ask what ‘obscure chemicals’ are. Pret told me: ‘We don’t use any chemicals to preserve, or to avoid any insects upon [our food], it’s all natural. I pointed out all food is made of chemicals – so Pret must have chemicals in its food.”

Simon Shears
No one at Trevor Sorbie was able to provide Simon Shears with any scientific reason for calling their shampoo a `detox’ shampoo.
“When I first came across Trevor Sorbie’s Mg Detox Shampoo I wanted to know what was special about it. To discover the science behind detox shampoo I called their general enquiries number and spoke to a sales representative. [They responded that the product is] ‘getting rid of dirt and grime, which is I suppose what detox is.’ I spoke to a number of representatives at Trevor Sorbie and none were able to provide me with any scientific evidence for calling this shampoo a ‘detox’ shampoo.”
Lord Krebs FRS
The government told Lord Krebs that class size does not affect pupil attainment beyond reception year, but he found that this was not the whole story.
"A couple of years ago, I asked the government whether or not class size affects pupil attainment. I was told that the evidence shows that it does not beyond reception year. When I tracked down the original papers, this is not what the evidence showed. It indicated that there is little effect once class size is above a certain level, but below this class size counts."
Dr Jaime Earnest
Jaime Earnest wrote to the production company of a morning chat show after seeing confusing and misleading comments about the side effects and risks of childhood vaccinations.
“While watching a popular morning chat show, I was frustrated and anxious to see the panel giving confusing and misleading comments about the side effects and risks of childhood vaccinations. I was particularly concerned that the show had not included a health professional on the panel. I decided to write to the production company to raise my concerns. Hopefully they will think twice now about the evidence behind their claims.”
Dr Harriet Ball
Nestle Ski were unable to give Dr Harriet Ball any evidence for the claim that their yoghurt can “optimise the release of energy from our diet”.
“Nestle Ski yoghurts were marketed with claims that they can ‘optimise the release of energy from our diet’. I contacted Nestle Ski and asked for the evidence they had to support this. They were unable to give me any. It made me realise the extent to which marketing uses science-sounding language to sell their products.”
Tom Sheldon
Tom Sheldon found the evidence for a software program claiming to modulate the harmful effects of electromagnetic radiation to be anecdotal, subjective, and unreliable.
“I came across a software program that claims it modulates the harmful effects of electromagnetic radiation, strengthens the immune system and brings the body back to health. I’m no expert on EMF but there isn’t any evidence that the level of electromagnetic fields (EMF) emitted by computers have adverse effects on the body. My claptrap radar also gets prickly with words like ‘bioresonance’ so I called them up to ask for the evidence. The only support for the product was anecdotal, subjective, and unreliable.”
George Inglis
George Inglis asked for evidence for the claim that the Bowen Technique can help treat his Crohn's disease.

 "I have Crohn’s disease, amongst other chronic health problems, and am sick of people telling me of the supposed efficacy of the numerous quack remedies being sold and touted as wonder-treatments and cure-alls. One of these is the Bowen Technique."

"Several people have told me they have been ‘cured’ by Bowen Technique (which appears to be a cross between rubbing and manipulating certain parts of the body), or that they have been ‘prevented from being ill’ by it. I contacted the Bowen Technique after reading the outrageous claims made on their website - that the Bowen Technique improves circulation, lymphatic and venous drainage and helps nutrient absorption - and asked for evidence of these claims.”

“I got a reply saying, ‘We are sure you are already aware that there is a plethora of high quality research data available on the internet relating to the Bowen Technique, a substantial amount of which has already been sent to the A.S.A.’. Yet they failed to provide any of this evidence or say if the evidence available was peer-reviewed. The nameless respondent also stated that the ASA had told them there are ‘no problems with the website’. Their respondent also seemed confused about what evidence-based medicine is, and asked me to provide evidence as to what it is; which, for me, says everything. After replying, I am still waiting to hear back from them."

Morgan Thompson
Morgan Thompson found no peer-reviewed evidence for claims made for a breast enhancement cream.

"I recently came across a mention in the Daily Express about a new product to enhance breast volume called Nip+Fab Bust Fix. The product claims to work by “stimulating the formation and storage of naturally occurring fat cells in the breasts.” While this sounds like it could be a science-based claim, the Daily Express very responsibly questioned the basis of how the product is proposed to work saying, “We can’t see how cream can get under the skin to make the breasts grow.” I decided to take this healthy skepticism one step further and ask the company for the evidence behind their claim."

"The Nib+Fab website described a scientific mechanism for the products action, involving “activation of lipid accumulation (in vitro)” and “lipogenesis (formation of fat) in human adipocytes (fat cells).” Based on this description it seemed likely that a scientific study and/or product trial had been conducted but this information was not available on the Nip+Fab website, so I emailed the company asking if they could provide further information about the scientific basis for Bust Fix and the mechanism of its active ingredient(s) as well as indicate whether or not any studies conducted have been peer-reviewed. When I didn't receive a reply in a few days, I followed up with a phone call to Nip+Fab. The customer service representative was unable to provide more detailed product information, but assured me that they would respond to my email enquiry.  I am still waiting for a response." 

Helen Wilkes
Helen Wilkes questions the claim that a machine can improve asthma sufferers’ quality of life by 15%.

“A recent article in the Daily Mail claimed that Protexo, a machine that filters out allergens in the air, could improve the quality of life of asthma sufferers by 15%. I decided to ‘ask for evidence’. I sought out the peer-reviewed original study, which analysed the effect of the Protexo machine on asthma sufferers, to find out whether this was true or whether the article could be giving asthmatics false hope through misleading statistics.”

“The study was published in the journal Thorax. It found through a randomised control trial that there was a 15% difference between the group using the machine and the placebo group in the number of people whose quality of life (determined by a questionnaire) was increased by 0.5 points or more. This is the smallest clinically significant value – so I’m not convinced when the Daily Mail article suggests that ‘the quality of life for those that used the machine was 15% better than those given a dummy machine’. It was good that I could find a paper on which the claims were based, but this story highlights the importance of precise phrasing when reporting the results of clinical trials.”

Joanna Christodoulou
Joanna Christodoulou asked for evidence for the claim that a device that shines light into your ears could relieve symptoms of Seasonal Affective Disorder.

"The manufacturer Valkee has recently released an in-ear product to ease symptoms associated with seasonal affective disorder (SAD). The product is a similar size and shape to an MP3 player with earphones designed to beam light directly into the ear. Valkee claim that when used for 8-12 minutes a day, 5 days a week for 4 weeks the product can ease depressive symptoms. Due to the novel concept of delivering light therapy through the ear (and not the eyes) the Valkee product has received coverage in newspapers and online. The manufacturer claims that the success of the in-ear product is due to the brain’s ability to react to light. I decided to ask for evidence for this claim."

"I first looked for evidence on the Valkee website. I tried to find out if Valkee’s research used   randomised trials, control groups, and whether it was peer reviewed. The current evidence from Valkee supporting the in-ear product does not follow these standards. For example, one study concluded that "92% of winter blues sufferers experienced total symptom relief with 8-12 minutes of Valkee daily" but this study did not include a control group who should have received no light therapy or a placebo. Another claim that the "human brain is sensitive to light, not just our eyes" was based on a study using cadavers, and has not yet been published in a peer reviewed journal. Good quality evidence supporting the Valkee in-ear product, for the purpose of easing symptoms associated with SAD, is still not available."

Daniel Amund
Daniel Amund asked for evidence behind the claim from a dating website that a genetic compatibility test would result in a more successful relationship.

"I read an article in the Independent about a DNA dating website,, selling a genetic compatibility test (for $US249) based on the claims that genetic compatibility results in a successful relationship, a more satisfying sex life and higher fertility rates/healthier children. The article did exercise some scepticism about these claims, although it did not appear that any contact had been made with the company. I decided to write to the company to request evidence to back up their claims. I asked about the size of the studies and if they were peer-reviewed, and also if they were based on human studies. I am yet to receive a reply from them."

Dr Jamie Horder
Are inarticulate children twice as likely to be unemployed in their thirties? Jamie Horder asked for evidence for the claim.

"A number of newspapers ran a story saying that children who have problems with speech and language at age 5 are twice as likely to be unemployed when they're in their thirties, and more likely to go to prison. I decided to ask for evidence for this claim. I started out by reading the report from the Communication Trust that was referred to by the articles. The report mentioned the same claims, but it didn't provide any references. So I emailed the author of the report. Happily, she replied very quickly and sent me a document full of references to peer-reviewed articles. I would say that this was a case of a successful ‘Ask for Evidence’."

Heather Eyre
Can a face cream make you look 10 years younger in 40 seconds? Heather Eyre asked for evidence to see how.

"I asked to see the evidence for Nanoblur, a cream that claims to make you look 10 years younger in 40 seconds, after seeing adverts for it in several newspapers. The evidence they present on their website is all photo based, and in one article it said there was a sample size of 45. According to their website the silicone based cream contains particles that refl­ect light perfectly in billions of directions to make the skin’s surface appear completely ­flawless, and it is a silicone based cream."

"The claims appear to be based on the perceived changes in these 45 subjects so I asked to see their data; hoping to uncover the type of trial used. Seeing as they haven’t got back to me, I don't know if there was a control group or whether the tests were blinded in any way. As a result I am dubious about the adverts: I’m concerned there may be post-production editing and I'm quite confident that the effects of the cream are not unique, as other skin creams also use silicone based ingredients to smooth the skin."

Peter Crowther
Peter Crowther explains that the body doesn’t work as MediWise describe in an explanation of their pain relieving patch.

"I saw a Facebook ad for the "The OSMO Patch™ which provides Fast & Effective relief from swelling, pain and inflammation from bursitis" (bursitis is inflammation of the fluid-filled sac [bursa] that lies between a tendon and skin, or between a tendon and bone). I asked the manufacturer, MediWise Pty Ltd, to provide harder evidence than letters of testimonials found on their website.  I also asked whether their data has been published in peer-reviewed scientific journals."

"MediWise customer care admitted that there is no hard clinical evidence to support their claims because they ‘do not have the kind funds to commission such research’ and pointed me to a YouTube video, which explains how the patch works. Apparently it involves the mineral tourmaline which is described as an infra-red emitter. Increased sweating induced by infra-red emissions from the patch increases the osmotic pressure in the surrounding tissues, loss of fluid from the blood vessels to compensate, and loss of fluid from the adjacent inflammation. However, this all falls down because blood circulates, so local dehydration of blood vessels will not occur."

Margaret Heslin
Margaret Heslin gets the evidence for Viagra prescription guidelines from the Department of Health.

"I read an article in the Daily Mail on 8th December 2011 reporting that managers at several NHS trusts are encouraging doctors to limit Viagra prescriptions to two pills per month The article said that the guidelines set by the Department of Health are that one Viagra pill per week is sufficient because this is the “frequency of intercourse” for middle-aged men. I contacted the Department of Health to ask for the evidence behind this claim, and for more information on Viagra prescriptions.  I was pleased to get a clear response from their Customer Service Centre (CSC)."

"Firstly, the CSC said that “the extract from the Daily Mail’s article is somewhat misleading.” They provided me with a clearer description of the prescription guidelines stating that “the frequency of treatment will need to be considered on a case by case basis.” The response went on to say that Viagra prescription guidelines are based on evidence from the National Survey of Sexual Attitudes and Lifestyles (1990) which shows that the average frequency of sexual intercourse in the 40-60 age range is once a week. The response finished by saying “The Department of Health advises doctors that one treatment a week will be appropriate for most patients treated for erectile dysfunction. If the GP, in exercising his clinical judgement, considers that more than one treatment a week is appropriate he should prescribe that amount on the NHS.”"

"I am glad I asked for evidence and I think the Department of Health was pleased to be able to clarify and set out the evidence the guidelines are based on."    

Dr Juliet Stevens
Juliet Stevens had a frustrating response when she asked for evidence behind an ultrasound examination that could ‘prevent’ an abdominal aneurysm.

“A company called LifeLine Screening ran a full page advert in The Guardian, which stated that they offered an ultrasound examination which could help prevent abdominal aneurysm formation. An abdominal aneurysm is a potentially life threatening widening of the body's largest artery, which, if detected early, can be surgically corrected. While ultrasound is the foremost method for aneurysm detection, and indeed the NHS is rolling out a screening programme for this purpose, it does not follow that ultrasound can prevent aneurysm formation.” 

“I spoke with a member of staff from the company, who said that the meaning of 'prevent' was 'a matter of my point of view', but he could offer no evidence to support the company's claim. I disagreed that 'prevent' was in any way vague in its meaning, but the conversation began to circle. He advised me that 'all the information' was on the company's website (which was not the case) and said there were no doctors/ultrasonographers available for me to talk to. This was a frustrating exchange, but I hope to pursue this claim further.”

Philippa Shelton
Philippa Shelton was disappointed with the response from the NHS on their advice to drink 1.2 litres of water a day.

“I read a claim on the on the NHS Choices website saying ‘research measuring water loss has shown that we should drink about 1.2 litres of fluid every day to stop us getting dehydrated.’ This is similar to the common idea of drinking 7 cups of water a day, but where does this exact volume come from? I asked for the evidence behind this claim.” 

“I got a short response from the NHS Choices Editorial Team. They said that the information on their website is ‘consistent with current advice from the Department of Health. This advice is based on evidence from Fitzsimmons J.T. "The Physiology of Thirst and Sodium Appetite" (1979).’ After sifting through the almost 600 page book I was unable to find the specific study investigating human water loss and dehydration. In my opinion, publications from 1979 should not always be considered ‘current’, and therefore I am not satisfied with the evidence supplied.” 

Joanna-Marie Howes
Joanna-Marie Howes wondered if there is evidence that a new mobile phone app could prevent “text neck” pain.

“Recently I have come across several articles in the tabloids describing a painful condition called ‘text neck’, caused by the neck being flexed for a prolonged period. It is claimed that the number of sufferers are increasing as the use of smart phones and tablet computers become more popular. The article mentioned the British Chiropractic Association so I emailed and telephoned to ask for evidence, but have not yet received a response.”

“Although I could find plenty of evidence that confirms bad posture leads to back and neck problems, I have only been able to find one scientific study which directly investigated the link between musculoskeletal pain and phone use. It found a significant association between internet browsing and pain in the right thumb. It also found association between phone use and pain in the right shoulder and neck.”

“While it appears that there may be a genuine link between heavy phone use, bad posture and musculoskeletal pain, another discovery during my investigations gave me cause for concern. Dean Fishman, a chiropractor and founder of the Text Neck Institute, has trademarked the name, describing text neck as a ‘global epidemic’. Interestingly, for £1.91 on the Android Market, the Text Neck Institute can sell you an app which ‘helps alert users of a posture problem while texting or playing games on Android mobile phones’. While I myself am partial to sending the odd text, I’ll wait with interest to see whether further research can clearly separate fact from hype before putting my hand in my pocket.”

Professor Annette Dolphin
Annette Dolphin asked for evidence behind the claim that tourmaline in a watch could improve concentration.

“I recently bought a Breo watch for £10 on a plane, because my regular watch broke on holiday. The advertising for the Breo Black Watch in British Airways and other in-flight shopping magazines describes it as "Comfortable on the wrist, this watch is made from tourmaline – a naturally occurring mineral said to be beneficial for the health – improving concentration, sleep, vitality and mood".”

“I emailed Breo and asked them “where is the tourmaline in this watch, and could they tell me what the evidence is that tourmaline has any effect on sleep, vitality and mood”.”

“I received a reply from the ‘Warehouse Administrator’ at Breo, and unfortunately she did not really answer my question. A quick bit of googling showed she had copied most of her response verbatim from an internet site, ‘’. She told me “In some of the Breo watches, there are indeed traces of the mineral Tourmaline” and stated that “Tourmaline gemstone is a semi-precious mineral stone well known for its incredible ability to aid in the detoxification process of the human body.””

“I could write back to her with a critique of the paragraph she sent me, but I fear it will not get me any further in my hunt for evidence!”

Ali Cooper
Is Britain really the windiest country in Europe? Ali Cooper asks for the evidence.

“A recent article in the Sun claimed that Britain is Europe’s windiest country. The article reported that an advert from Scottish ice cream firm Mackies claimed this and the Advertising Standards Authority backed the claim saying 'we were advised by the Met Office that the UK was the windiest country in Europe'. So, is this true?”

“I emailed Mackies and the Met Office to ask for evidence for the claim. The Met Office informed me that they 'did not categorically say that Britain is Europe's windiest country, however, there is some evidence to back this up. In terms of baseline long-term averages for 'windiness', the British Isles is third, behind two areas that are predominantly open seas (North Sea and Baltic Sea). Therefore it's reasonable to draw the conclusion that the UK is one of the windiest countries in Europe.'"

“Although I received no response from Mackies, it seems that Britain really is the windiest land area in Europe.”

Sparkle Ward
Sparkle Ward asked for evidence for Vitabiotics’ claim that taking their supplements would improve athletic performance to gold-winning standard.

"On London underground advertisements, Vitabiotics claimed that taking their supplements (Wellwoman/Wellman) helped to improve athletic performance to gold-winning standard. I asked Vitabiotics for evidence to back this up. They responded by saying that it was the athletes themselves who attested the improvement with Vitabiotic supplements. For example, 400m hurdles athlete Rhys Williams said “I believe Vitabiotics products allow me to achieve optimum health. It took a few weeks, but I have definitely noticed the difference.” Upon further questioning, it was revealed that the athletes featured in this particular advert and on the Vitabiotics website are in fact sponsored by the company. Vitabiotics have said they are looking into how to amend their advertising to make it clearer that the claims made in their adverts are based on individual testimonies only and not scientific evidence."

Clare Pearson
Clare Pearson asked for evidence behind the claim on a herbal remedy that it would switch off the mind and give you a good night’s sleep.

"I had seen advertisements on the London underground towards the end of 2011 for Rescue Night remedy made by Bach which claimed to “help switch off the mind from unwanted, repetitive thoughts and leads to a good night's sleep”. Due to a combination of my science education and personal experience of occasional sleep problems, I wondered what the exact biological mechanisms for “switching off the mind” would be. I emailed Bach, using the ‘Ask for Evidence’ online postcard, to ask them for the evidence behind their claims, and also about how it actually worked. The reply I received stated that “the Rescue Night product is not suitable for use in treating insomnia and it is not advertised for use in the treatment of insomnia”, and advised me to contact my Doctor for insomnia advice. This is disingenuous as in both the adverts and on their website, it clearly states that it “leads to a good night’s sleep.” No information was provided about how it worked exactly, nor any evidence of trials to back up their claims. I replied requesting both these pieces of information and a week later am awaiting their reply. I will be chasing them up on this soon."

Peter Crowther
Peter Crowther saw an advertisement for a joint maintenance product, and decided to ask for evidence for the claims.

"I saw an advertisement in which Finitro claimed that their "joint maintenance" product, Finitro Forte Plus, "keeps joints flexible; is good for strong bones; supports the lubrication of joints; helps in maintaining cartilage; (good) for the production and development of cartilage; has a soothing effect"."

"I asked Finitro to provide evidence to support these claims and any references to peer-reviewed scientific journals."

"I received a reply the following day in which their spokesperson admitted that there were no data to support the product as a whole, but that there were "plenty of studies on the Net and in encyclopaedias about each component of Finitro Forte Plus"."

"Interestingly, she did cite a reference to an abstract of a double-blind study in Science about one of the components, type II collagen, which showed it to be better than placebo in the treatment of rheumatoid arthritis (RA). Strangely, they do not make any claims for the treatment of RA in their advert: just the claims as listed above. I understand from the evidence they sent me that at best the other components will do you no harm."

Josephine Jones
Josephine Jones asked for evidence and found NPB Ionbalance germanium bracelets are not compliant with ASA standards.

"I received a promotional email from Wowcher advertising a bracelet containing germanium, which could supposedly improve circulation and immunity by emitting negative ions. I did not think this was possible, nor could I imagine how this would work so I emailed the manufacturer, NPB Ionbalance, asking for evidence to support their claims. They replied with links to websites which also claimed health benefits for germanium. These sites did not provide any evidence that the products work, nor did they suggest any mechanism for this. In fact two of these sites even encouraged ingestion of germanium, despite known problems with toxicity."

"Shortly afterwards, I also received promotional emails from KGB Deals (promoting the Ionic Balance band). I asked Ionic Balance for evidence to support their health claims. They replied, asking me to phone them so we could have a 'frank discussion'."

"I didn’t contact any of the companies again, but wrote about them on my blog. Ionic Balance have since had a complaint upheld by the Advertising Standards Authority. They failed to amend their advertising following the adjudication and now appear in the ASA's list of non-compliant advertisers."

"When Groupon ran a promotion for NPB Ionbalance bands, I had record numbers of visitors to my blog looking for reviews of the products. I hope that by asking for evidence and discussing my findings, I have stopped people wasting their money on these products."

Tags: Campaigns